Przejdź do zawartości

Portal Pomorskiego Obserwatorium Rynku Pracy

porp.pl

Nowa rola urzędów pracy w czasie pandemii – Seminarium Dobrych Praktyk 2020

Drukuj
Data aktualizacji: wtorek, 16 listopada 2021

Nowa rola urzędów pracy w czasie pandemii – Seminarium Dobrych Praktyk 2020

Świadczenie usług przez urzędy pracy w warunkach pandemii, rynek pracy i kompetencje przyszłości – to główne tematy Seminarium Dobrych Praktyk Publicznych Służb Zatrudnienia, które w tym roku wyjątkowo odbyło się w formule online.

Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku od 2012 roku organizuje Seminarium Dobrych Praktyk. Wymieniamy się wówczas informacjami, tworzymy nowe rozwiązania, działamy w partnerstwie na rzecz regionalnego rynku pracy. W tym roku pod hasłem „Usługi urzędów pracy w warunkach pandemii COVID-19” spotkaliśmy się wirtualnie z przedstawicielami powiatowych urzędów pracy województwa pomorskiego, aby podsumować doświadczenia związane z wdrażaniem tarczy antykryzysowej oraz omówić wynikające z nich wnioski. W spotkaniu wziął również udział wicemarszałek województwa pomorskiego Leszek Bonna.

Przypomnę, że jeszcze rok temu trwała dyskusja na temat zasadności istnienia urzędów pracy. Podważano sens działalności tych instytucji, sprowadzając je tylko do jednostek wspierających osoby bezrobotne. Tymczasem pandemia pokazała, że urzędy pracy są potrzebne, udzielają pomocy nie tylko bezrobotnym, ale i pracodawcom. Ta część ich działalności była często pomijana. Tymczasem to właśnie urzędy pracy, zarówno powiatowe, jak i wojewódzkie, okazały się kluczowe w działaniach tarcz antykryzysowych – mówił marszałek Leszek Bonna.

 

W czasie pandemii zadania ustawowe to wyzwanie

Urzędy pracy z dnia na dzień musiały przeorganizować funkcjonowanie swoich instytucji, aby dostosować się do nowej sytuacji. Nierzadko wiązało się to ze zmianą godzin pracy oraz obsługą również w weekendy, a większość zadań realizowana była zdalnie. Wymagało to też dużego zaangażowania wszystkich pracowników, nie tylko tych przyjmujących i weryfikujących wnioski pracodawców chcących skorzystać z dofinansowania w ramach tarczy antykryzysowej. Gdański Urząd Pracy realizując instrumenty wsparcia antykryzysowego, na pomoc  pracodawcom i przedsiębiorcom przeznaczył ponad 300 milionów złotych.

To środki w wysokości tych, jakie na standardowe działania związane z aktywizacją bezrobotnych przeznaczamy w ciągu około dwunastu lat – podkreślały przedstawicielki GUP podczas seminarium.

Swoimi doświadczeniami z zakresu realizacji zadań ustawowych działalności urzędów pracy w warunkach pandemii dzielili się również pracownicy PUP w Lęborku (pośrednictwo pracy), PUP w Malborku (rejestracja bezrobotnych) oraz PUP w Starogardzie Gdańskim (aktywizacja zawodowa bezrobotnych oraz szkolenia pracowników i pracodawców).

O ochronie miejsc pracy w ramach tarczy antykryzysowej ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych mówiła przedstawicielka WUP w Gdańsku, który dotychczas na wsparcie pracodawców w naszym regionie przeznaczył ponad pół miliarda złotych.

 

Kompetencje zamiast etatów

Gościem Seminarium Dobrych Praktyk był Andrzej Halesiak https://andrzejhalesiak.pl, ekspert z sektora bankowego, członek Towarzystwa Ekonomistów Polskich oraz Rady Programowej Kongresu Obywatelskiego, który połączył się z nami, aby opowiedzieć m.in. o wpływie pandemii na rynek pracy i gospodarkę, a także o wyzwaniach na przyszłość.

– Demografia jest największym wyzwaniem nadchodzących lat, a dochodzące do tego kryzys klimatyczny, kryzys globalizacji, zadłużenie, a także pandemia COVID-19 spowodują różnorakie napięcia i potrzebę stworzenia nowego modelu społeczno-gospodarczo-politycznego – mówił Halesiak. – Zmieni się zapotrzebowanie na umiejętności. Mniejsze znaczenie będzie miała praca fizyczna i manualna – te zastąpione zostaną przez maszyny, a kluczowe staną się unikalna wiedza oraz umiejętność wykorzystania nowoczesnych technologii komunikacyjnych. Sukces na rynku pracy odniosą osoby, które posiadają kompetencje społeczne, inteligencję emocjonalną i zaawansowane umiejętności poznawcze.

Andrzej Halesiak podkreślał, że w kontekście nadchodzących zmian niezwykle ważna jest modyfikacja podejścia do edukacji, a także do polityki rynku pracy i zapewnienie bezpieczeństwa zatrudnienia przy jednoczesnej dużej elastyczności. Najważniejszą kompetencją będzie umiejętność uczenia się, bo już w niedalekiej przyszłości przejdziemy od rynku pracy zorientowanego na ilość do rynku pracy zorientowanego na jakość miejsc pracy, a prace proste będą wykonywać maszyny.

 

Czego się nauczyliśmy podczas pandemii, czyli jak kryzys przekuć w szansę

Ostatnie miesiące pokazały, że urzędy pracy są bardzo sprawnymi organizacjami, szybko uczącymi się, szybko wdrażającymi rozwiązania cyfrowe i elastycznie dopasowującymi się do zmiany sytuacji. W tym czasie wszyscy przekonali się, jak ważne w tej sytuacji jest zastosowanie pracy zdalnej i nowych technologii. Okres pandemii ujawnił też potencjał i pokazał nową rolę urzędów pracy. Dla wielu pracodawców stały się one partnerami, a publiczne służby zatrudnienia pokazały inny wizerunek, do tej pory niesłusznie pomijany. Przestały być definiowane głównie przez bezrobocie, a zaczęły przez szybką i efektywną pomoc pracodawcom w ochronie miejsc pracy.

Poniżej materiały ze spotkania:

Prezentacja WUP Gdańsk (PDF; 294 KB)

Prezentacja GUP Gdańsk (PDF; 2,02 MB)

Prezentacja PUP Lębork (PDF; 2,28 MB)

Prezentacja PUP Malbork (PDF; 1,21 MB)

Prezentacja A. Halesiak Praca człowieka w świecie robotów (PDF; 2,5 MB)

 

Oprac.: Katarzyna Falkowska, Zespół redakcyjny PORP, WUP w Gdańsku

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Przeczytaj naszą Politykę Prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU.