Przejdź do zawartości

Portal Pomorskiego Obserwatorium Rynku Pracy

porp.pl

Zanim założysz firmę

Drukuj

Przed utworzeniem własnej działalności gospodarczej warto zastanowić się przede wszystkim nad kwestiami organizacyjnymi. Niektórzy przygotowują biznesplan, wniosek o dotację lub pożyczkę, inni opracowują tylko najważniejsze założenia.

Poniżej przedstawiamy zagadnienia, które powinny być sumiennie opracowane przez wszystkie osoby planujące założenie działalności gospodarczej. Przygotowanie ich może znacznie ułatwić np. wypełnienie wniosku o dotację.

 

  1. Opis oferowanych produktów i usług

Nazwanie pomysłu na założenie działalności gospodarczej to dopiero początek pracy nad pomysłem. W  tym punkcie najlepiej jest dokładnie scharakteryzować wybrane produkty i usługi. Napisz zatem, co dokładnie firma ma oferować, dlaczego akurat te produkty/ usługi, w jaki sposób zaspokoją one potrzeby klientów i co będzie zachęcało ich do zakupu akurat w Twojej firmie. Jeśli Twoja oferta jest innowacyjna, różni się od innych, napisz dlaczego.

 

  1. Opis klientów zainteresowanych usługami lub produktami

Bardzo częstym błędem jest zakładanie szerokiego grona odbiorców naszej firmy. Tymczasem większość klientów Twojej przyszłej firmy może obejmować kilka podstawowych grup ludzi lub instytucji. Sprawdź i opisz swoich typowych klientów, czyli wybierz tzw. segmenty. Warto tu wziąć pod uwagę: kryterium geograficzne, czyli gdzie Twoi klienci mieszkają/ pracują/ spędzają wolny czas, kryterium demograficzne (wiek, płeć, wielkość rodziny, wykształcenie) oraz kryterium behawioralne, czyli opis zachowań (poszukiwanie okazji, lojalność wobec produktów, częstotliwość zakupu). Napisz też, jakie oczekiwania wobec produktów lub usług mają wskazani przez  Ciebie klienci. Uzależnienie działalności od małej liczby klientów może być niekorzystne dla przyszłości firmy na wypadek zakończenia współpracy z nimi.

 

  1. Analiza konkurencji

Nawet jeżeli oferowane przez ciebie produkty lub usługi są unikalne na lokalnym rynku, konkurencja na rynku będzie zawsze, bo klienci mogą w inny sposób zaspokajać swoje potrzeby. Obiektywny opis konkurencji powinien dotyczyć firm, które oferują podobne produkty lub usługi opisanym wyżej klientom. Pamiętaj, że porównanie nie powinno dotyczyć tylko ceny; możesz porównać także jakość, zakres gwarancji, obsługę posprzedażową, dostępność.

 

  1. Dystrybucja i promocja usług lub produktów

Konsekwencją dobrze opisanych typowych klientów powinna być informacja, w jaki sposób dotrzesz do nich z informacją o swojej ofercie i miejscu sprzedaży oferowanych produktów lub usług. To jest też najlepsze miejsce do opisania polityki cenowej, również dostosowanej do możliwości i oczekiwań wybranych segmentów klientów.

 

  1. Przygotowanie do prowadzenia działalności

Jeśli chcesz prowadzić firmę, musisz mieć wiedzę nt. sprzedawanych produktów lub świadczonych usług, co najmniej przydatne jest również doświadczenie w sprzedaży i samodzielnej organizacji pracy. Składając wniosek o dotację możesz być poproszona/y o udokumentowanie doświadczenia i kształcenia. Jeśli warunkiem prowadzenia tej działalności jest uzyskanie kwalifikacji lub uprawnień, najpierw należy je zdobyć, a dopiero później ubiegać się o dotacje lub pożyczkę. Przygotowanie do prowadzenia własnej firmy to również pozyskanie lokalu, deklaracji współpracy od dostawców i klientów.

 

  1. Plan inwestycji niezbędnych do uruchomienia działalności

Plan Twojej inwestycji również powinien być dostosowany do oczekiwań wybranego segmentu klientów. Na początek warto założyć wyłącznie niezbędne wydatki. Jeśli Twój opis będziesz przedstawiać we wniosku o dotację lub pożyczkę, zasadność wyboru każdego zakupu będzie szczegółowo analizowana.

 

  1. Analiza finansowa – prognoza przychodów, kosztów i zysków

Określenie przychodu powinno opierać się na realnych założeniach, pochodzących z naszego dotychczasowego doświadczenia, analizy konkurencji, wielkości rynku. Zastanów się, ile poszczególnych produktów/usług jesteś w stanie sprzedać średnio w ciągu miesiąca. Podsumowane kwoty będą stanowiły przychód. Podliczając koszty, pamiętaj o wszystkich wydatkach niezbędnych dla świadczenia usług lub sprzedaży produktów (czynsz, media, dostawy, podwykonawstwo, reklama, transport i inne). Zysk netto obliczysz po odjęciu wybranego podatku i składki na ubezpieczenie społeczne.

 

 

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Przeczytaj naszą Politykę Prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU.