Ustawa z dnia 16 kwietnia 2020 roku o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-Cov-2, przyjęta w ramach tzw. „Tarczy Antykryzysowej 2.0”, wprowadziła kilka zmian związanych z możliwością uzyskania dofinansowania do wypłat pracowników ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Jedną z najistotniejszych jest poszerzenie grupy podmiotów, które mogą uzyskać wsparcie o organizacje pozarządowe oraz państwowe osoby prawne.
Kto może złożyć wniosek?
Obowiązujące od 18 kwietnia przepisy dają aktualnie możliwość uzyskania dofinansowania do wynagrodzeń pracowników, w ramach przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy, nie tylko przedsiębiorcom, ale także organizacjom pozarządowym oraz państwowym osobom prawnym w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, np. uczelniom publicznym (sprawdź, jak to zrobić).
Zmniejszenie etatu maksymalnie do 20 procent
Ustawa doprecyzowała również kwestię dofinansowania do wypłat pracowników w sytuacji obniżonego wymiaru czasu pracy. Potwierdzona została tym samym dotychczasowa interpretacja, że można je uzyskać w przypadku, gdy obniżony wymiar czasu pracy pracownika wynosi równo 20 proc. albo mniej (maksymalnie do 20 proc.).
Wsparcie udzielane od miesiąca złożenia wniosku
Świadczenia przysługują nadal przez okres trzech miesięcy, nowe przepisy zmieniły jednak termin od kiedy udzielane jest wsparcie. Do tej pory było tak, że od daty złożenia wniosku, teraz – od miesiąca złożenia wniosku.
Utrzymanie w zatrudnieniu
Według najnowszych przepisów zniesiony został wymóg utrzymania w zatrudnieniu pracownika, na wynagrodzenie którego pozyskano wsparcie ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Do tej pory przedsiębiorca miał taki obowiązek przez okres 3 miesięcy, bezpośrednio po okresie pobierania świadczenia.