Przejdź do zawartości

Portal Pomorskiego Obserwatorium Rynku Pracy

porp.pl

Rozwijanie firmy online: ważne, aby zacząć

Drukuj
Data aktualizacji: wtorek, 2 listopada 2021

Rozwijanie firmy online: ważne, aby zacząć

Specjaliści uważają, że epidemia koronawirusa wymusiła na przedsiębiorcach to, co nieuniknione: przeniesienie ich biznesu do świata online, chociażby częściowe. Taki krok może pomóc dotrzeć im do jak największej grupy odbiorców i daje firmie większe szanse na przetrwanie tego trudnego okresu. A co z tymi, którzy nie mogą świadczyć swoich usług wirtualnie? Oni także mogą łagodzić skutki kryzysu za pomocą internetowych narzędzi.

Koronawirus rzucił wyzwanie bardzo wielu firmom z różnych sektorów i zmienił charakter dystrybucji towarów oraz usług. Widać to na przykładzie chociażby zakupów. Konsumenci uznali, że kupowanie przez Internet z dostawą do domu jest bezpieczniejsze, co potwierdzają dane zawarte w badaniu Izby Gospodarki Elektronicznej, obrazującym wpływ koronawirusa na branżę e-commerce (wykonane w marcu 2020). Cytowani w nim specjaliści zwracają uwagę na coś jeszcze: ci, którzy do tej pory nie traktowali sprzedaży przez Internet jako głównego kanału dystrybucji muszą się zmobilizować do zmian w tym zakresie.

 

Jak zacząć i dlaczego warto?

Osobom, które dopiero zaczynają swoje działania w Internecie, poleciłbym od przejścia kursu, zakupienia książki lub co najmniej zapoznania się z dostępnymi bezpłatnie informacjami o sprzedaży online. Takie bezpłatne informacje można znaleźć na blogach lub na YouTube. Z książek zdecydowanie rekomendowałbym książkę “Zaufanie” Michała Szafrańskiego [jej autor jest byłym dziennikarzem, a obecnie prowadzi opiniotwórczego bloga o tematyce finansowej; książka opowiada o prowadzeniu firmy, która korzysta z internetowych narzędzi - przyp. red.] – radzi Karol Wyszyński, który na YouTube prowadzi kanał Szukam Pracy, a także specjalista od video marketingu i vloger. – Początkujący powinni pamiętać o tym, że “done is better than perfect”, tzn. że można zacząć ze stroną podstawową, a nie doskonałą. Że można “rozpoznawać bojem” otoczenie i ten nowy cyfrowy biznes. Powinni też w końcu pamiętać, że nie obejdzie się bez porażek, ważne by wyciągać z nich wnioski.

Sprzedaż przez Internet nie musi od razu oznaczać „skoku na głęboką wodę”, może być wdrażana małymi krokami. Można zacząć od obecności na platformach sprzedażowych, a z czasem przejść do posiadania własnego sklepu internetowego. Firmy, które oferują oprogramowania do jego prowadzenia często dołączają do niego narzędzia wspierające promocję oraz reklamę.

Zmiany są okazją do tego, aby przyjrzeć się zasobom i zobaczyć mocne oraz słabsze strony naszego biznesu. To dobry moment na to, by odświeżyć wiele dotychczasowych rozwiązań, ulepszyć je – mówi Krzysztof Świętalski, doradca zawodowy pracujący w Centrum Informacji i Planowana Kariery Zawodowej Wojewódzkiego Urzędu Pracy. – Wielu przedsiębiorców ma obawy przed sprzedażą w Internecie, mimo wszystko warto jednak taką zmianę rozważyć. Chociażby dlatego, że nadal będziemy pracować z takim samym klientem, co do tej pory, zmieni się tylko miejsce sprzedaży i zapewne jego skala.

 

Gdzie szukać klientów?

Warto zapoznać się z zasadami reklam w systemach Google Ads oraz Facebook Ads, a także spróbować porozumieć się z mediami lokalnymi. Wszystkie te sposoby wiążą się z mniejszym lub większym zaangażowaniem czasowym, tj. nauką, wykonaniem, kontaktem, negocjacjami, ew. tworzeniem kreacji reklamowych, a także finansowym – mówi Karol Wyszyński.

Co można zrobić w sytuacji, gdy pieniędzy jest zbyt mało albo nie ma ich wcale?

W takiej sytuacji warto ogłosić swoje potrzeby i możliwości na swoim prywatnym profilu w mediach społecznościowych, poprosić o udostępnienie tych informacji przez naszych znajomych – doradza Karol Wyszyński. – Przyjaciół, rodzinę, znajomych warto też poinformować mailowo o naszej ofercie i poprosić o pomoc w jej rozpropagowaniu. W ostateczności pozostaje telefon. Kwarantanna może być dobrym pretekstem do rozmowy. 

Oprócz tego można także szukać informacji na temat działań wspierających lokalny biznes i włączać się w nie. W takie akcje, które mają pomóc przedsiębiorcom zaangażowało się wiele podmiotów, w tym media, samorządy, lokalne instytucje z otoczenia biznesu, są też oddolne inicjatywy konkretnych branż. Zachęcają one klientów do tego, by wybierali produkty i usługi lokalnych firm.

 

Budowanie marki w sieci opłaci się w każdym okresie

A co z tymi, którzy nie mogą świadczyć swoich usług wirtualnie? Na przykład z salonami fryzjerskimi oraz kosmetycznymi, branżą eventową czy turystyczną?

Nie da się przełożyć wielu branż jeden do jednego do Internetu. Można próbować łagodzić sytuację kryzysową i poświęcić czas na zbudowanie fundamentów pod obecność w sieci – wyjaśnia Karol Wyszyński.

Na przykład zadbać o obecność swojego zakładu na Mapie Google, o założenie prostej strony-wizytówki, na której będzie informował o terminach otwarcia, zapisu w czasie “po kwarantannie” – tłumaczy Karol Wyszyński.

To także dobry moment na to, aby pomyśleć o swojej marce i usprawnionym kontakcie z klientem. Tu z pomocą przychodzą różnorodne media społecznościowe, które oferują m.in. transmisje w czasie rzeczywistym czy możliwość nagrania prostych filmów. Wspomniany fryzjer może w nich opowiadać np. o tym, jak zadbać o higienę włosów albo jak układać dłuższe włosy. Ciekawym narzędziem mogą być także reklamy internetowe, targetowane na mieszkańców w najbliższej okolicy.

 

Kapitał na przyszłość

Warto spróbować spojrzeć na obecne przeszkody przez pryzmat tego, co możemy zyskać – podsumowuje Krzysztof Świętalski. – Obecna sytuacja, choć trudna i z pewnością wymagająca, pokazuje, że możemy nauczyć się nowych technologii, wdrożyć nowe rozwiązania i nabyć kolejne umiejętności. A to może okazać się przydatne w przyszłości. Wychodząc naprzeciw trudnościom nie tylko wzmacniamy nasz biznes, ale i stajemy się bardziej elastyczni, szybciej adaptujemy się do nowych sytuacji, których w przyszłości na pewno nie zabraknie.

 

Autorzy: Krzysztof Świętalski, Marta Wiloch, Zespół redakcyjny PORP, WUP w Gdańsku

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Przeczytaj naszą Politykę Prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU.