Trudna sytuacja na rynku pracy wywołana rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 i wprowadzaniem obostrzeń w prowadzeniu działalności gospodarczej, a także kolejne lockdown’y zintensyfikowały poszukiwania nowych rozwiązań, które mają ograniczyć wielkość negatywnych skutków pandemii.
O wyzwaniach przed którymi stanęły i będą stawać w najbliższym czasie publiczne służby zatrudnienia, nowych rozwiązaniach legislacyjnych oraz o wsparciu dla przedsiębiorców i bezrobotnych przeczytamy w artykule Lecha Antkowiaka.
- Pandemia COVID-19 spowodowała, że urzędy pracy stanęły przed nowymi wyzwaniami(…).I to właśnie urzędy pracy, zarówno wojewódzkie, jak i powiatowe, o których w latach wcześniejszych mówiło się często w kontekście ich likwidacji z powodu niskiej stopy bezrobocia stały się służbą ratunkową dla polskich przedsiębiorców – czytamy w artykule.
Nowa rzeczywistość społeczna, której doświadczamy w czasach pandemii spowodowała konieczność ponownego zdefiniowania zakresu działania publicznych służb zatrudnienia – określenia zarówno nowych sposobów pracy jak i dostosowania dotychczasowych (m.in. poprzez wykorzystanie nowych technologii). Zawieszenie aktywnych form wsparcia osób bezrobotnych czy ograniczenie osobistej obsługi klientów wymusiło korzystanie z alternatywnych narzędzi pracy, które dotąd nie były tak popularne. Jednocześnie ZUS oraz wojewódzkie i powiatowe urzędy pracy zostały wskazane do realizacji nowych form wsparcia, które przewiduje wciąż aktualizowany pakiet tzw. tarczy antykryzysowej. O nowych zadaniach publicznych służb zatrudnienia Lech Antkowiak pisze tak:
-Zadania, które do realizacji otrzymały wojewódzkie i powiatowe urzędy pracy, były dla tych instytucji nowymi instrumentami. Na wojewódzkie urzędy pracy nałożono obowiązek realizacji wniosków i wypłaty świadczeń z Funduszu Gwarantowych Świadczeń Pracowniczych (…). Instrumenty, które do realizacji otrzymały powiatowe urzędy pracy są finansowane z Funduszu Pracy, zasilanego specjalnie powołanym w 2020 r. Funduszem Przeciwdziałania COVID-19(…).Urzędy pracy, obciążone dodatkowo realizacją nowych zadań z tarcz antykryzysowych, musiały dokonać także zmian związanych przede wszystkim z brakiem możliwości osobistego kontaktu z klientem.
Oprócz omówienia wprowadzanych w związku z pandemią COVID-19 zmian prawnych w Polsce (tzw. tarcz antykryzysowych) oraz wsparcia adresowanego do przedsiębiorców i osób bezrobotnych, w artykule znajdziemy również rekomendacje dotyczące kierunków działania publicznych służb zatrudnienia w najbliższej przyszłości.
- Zarówno w okresach załamań gospodarczych jak i w czasach gospodarczej prosperity pracownicy urzędów pracy są albo organizatorami alternatywnych form zatrudnienia pozwalających klientom zdobywać środki na przeżycie albo wspierają procesy legalizowania na masową skalę pracy migrujących cudzoziemców. Dzisiaj jesteśmy w przededniu kolejnych, zapowiadanych zmian systemowych. Dobrze by się stało gdyby przygotowujący zmiany uwzględniali wiedzę i doświadczenie środowiska a z kolei pracownicy PSZ (Publicznych Służb Zatrudnienia – przyp. red.) w dobrze pojętym swoim interesie włączyli się w proces projektowania i realizacji tych zmian – puentuje Antkowiak.
Zapraszamy do lektury całego artykułu, który jest dostępny tutaj (PDF; 203 KB).
O Autorze:
Lech Antkowiak, politolog, specjalista ds. rynku pracy, wieloletni pracownik publicznych służbzatrudnienia, zatrudniony od 1994 roku na stanowiskach związanych z kreowaniem polityki rynku pracy w wymiarze krajowym lub regionalnym, m.in. były Dyrektor Departamentu Rynku Pracy w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, były Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie, w latach 1994-1999 r. Dyrektor Projektu Banku Światowego w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, doświadczony ekspert i wykładowca z zakresu problematyki rynku pracy i w dziedzinie rozwoju zasobów ludzkich. W latach 2008-2019 Zastępca Dyrektora Urzędu Pracy m.st. Warszawy.