Co jest największym „złodziejem czasu”? Jak przedstawiać siebie w Internecie i dlaczego warto robić to świadomie? Jaki wpływ ma stres na zdrowie i co pomaga sobie z nim radzić? Jak wyczuć „drugie dno” w pytaniach rekrutacyjnych i sensownie na nie odpowiadać? O tym wszystkim doradcy zawodowi z Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Gdańsku rozmawiali z pomorską młodzieżą podczas spotkań online z cyklu „Projekt Kariera – Wybieraj Mądrze”. Tylko w maju i kwietniu zgromadził on 2,7 tys. uczniów, kolejne edycje zaplanowano na jesień.
– Wspierając pomorską młodzież, która dopiero rozpocznie swoja drogę zawodową chcemy jej pokazać, że odnalezienie się na rynku pracy jest aktywnym procesem. Wiemy, że początki bywają trudne, dlatego chcielibyśmy dać im wskazówki i wyposażyć w wiedzę, która ułatwi dalszy rozwój na ścieżce edukacyjno-zawodowej – mówi Anna Lewicka, kierownik Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Gdańsku Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Gdańsku. – Chcielibyśmy zainspirować młodych Pomorzan do odkrywania swoich potrzeb, możliwości i talentów oraz pomóc młodym ludziom w znalezieniu satysfakcjonującej drogi zawodowej oraz realizacji ich życiowych planów.
W kierunku przyszłości
Zarządzanie sobą w czasie, sposoby radzenia sobie ze stresem oraz jego wpływ na zdrowie, inspiracja do odkrywania i rozwijania talentów, znaczenie budowania myśli, które nas wspierają, prowadzenie własnej firmy, przedstawianie siebie i budowanie swojego wizerunku w Internecie, różnorodne ścieżki edukacyjne – to tylko niektóre kwestie poruszone podczas 37 webinarów, które odbyły się w kwietniu oraz w maju.
– Uznaliśmy też, że w naszym programie powinny znaleźć się kwestie związane z rynkiem pracy przyszłości. Rozmawialiśmy więc o tym, że rzeczywistość będzie nieprzewidywalna oraz zmienna, ale osoby skłonne do ciągłego uczenia się, otwarte na nowości oraz wytrwałe poradzą sobie – opowiada Anna Lewicka. – Młodzież wytypowała także kompetencje przyszłości, które według niej są najważniejsze. Wśród nich znalazły się kreatywność, pracowitość, elastyczność, uczciwość, komunikatywność czy współpraca.
Pobierz transkrypcję danych do infografiki: Projekt Kariera – podsumowanie edycji kwiecień-maj (PDF; 556 KB)
Praktyczne wskazówki, porady oraz ciekawostki
Doradcy zawodowi WUP w Gdańsku podczas webinarów podawali także przydatne wskazówki, które młodzież może stosować na co dzień, na przykład dotyczące zarządzania sobą w czasie. Uczniowie dowiedzieli się, co go „kradnie” – głównie media społecznościowe, telewizja i gry komputerowe oraz jakich technik użyć, aby poradzić sobie z tym problemem i zwiększyć swoją efektywność.
Jak podkreśla Anna Lewicka ważne jest także zapraszanie pracodawców oraz przedstawicieli firm na tego typu spotkania.
– Zaproszeni goście mówią o karierze zawodowej z punktu widzenia praktyka, co jest bardzo cenne – dodaje. – W edycji wiosennej gościliśmy m.in. Olgę Anusiewicz z firmy Staples Solutions, która opowiadała m.in. o procesie rekrutacji, wolontariacie jako przestrzeni do uczenia się współpracy czy o tym, jak odpowiadać na niestandardowe pytania rekruterów. Opowiadaliśmy też o pomorskim rynku pracy i zawodach, które są na nim pożądane.
Przestrzeń wiedzy i integracji
W wiosennych webinarach udział wzięło 20 szkół i placówek edukacyjnych: Powiatowy Zespół Szkół nr 2 w Wejherowie, Powiatowy Zespół Szkół nr 1 w Kościerzynie, I LO w Malborku, Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Żukowie,I LO w Lęborku, Powiatowe Centrum Edukacyjne w Lęborku, Zespół Szkół Ekonomicznych w Starogardzie Gdańskim, Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Kartuzach, Gdańskie Liceum Autonomiczne, Państwowe Szkoły Budownictwa w Gdańsku, X LO w Gdańsku, Zespół Szkół Sportowych i Mistrzostwa Sportowego w Gdańsku, Zespół Szkół Łączności w Gdańsku, I LO w Sopocie, 3 LO w Sopocie, Zespół Szkół Administracyjno - Ekonomicznych w Gdyni, I Akademickie Liceum Ogólnokształcące w Gdyni, II LO w Gdyni, Zespół Szkół w Malachinie, Technikum nr 3 w Chojnicach.
– Zapytaliśmy uczniów oraz nauczycieli o ich wrażenia tuż po webinarach. Uczniowie podkreślali, że zajęcia online pozwalają im na większą swobodę, anonimowość, co jest ważne dla tych, którzy nie przepadają za wypowiedziami na forum. Młodzież doceniła także informacje o rynku pracy, a dokładnie Barometr Zawodów, który może ułatwić podjęcie decyzji o wyborze kierunku studiów. Ma to dla niej znaczenie zwłaszcza w okresie pandemii – opowiada Dorota Botkowska, doradca zawodowy Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Gdańsku. – Podczas naszych spotkań poruszaliśmy także temat zagrożeń związanych z nieodpowiednim korzystaniem z portali społecznościowych. Młodych szczególnie zainteresowała kwestia budowania wizerunku w Internecie i to, jaki może on mieć wpływ na ich dalsze życie zawodowe.
Z kolei nauczyciele oraz doradcy zaznaczali, że takie spotkania są źródłem sprawdzonych informacji o rynku pracy, motywują uczniów do poznawania możliwości związanych z dalszą edukacją i zatrudnieniem. Są także przestrzenią, w której młodzież może się integrować, chociażby poprzez wspólne ćwiczenia.
Kolejne edycje już jesienią
WUP w Gdańsku już teraz zaprasza na kolejne spotkania w ramach „Projektu Kariera – Wybieraj Mądrze”, które zaplanowano na październik oraz listopad. Szczegółowe informacje o tym, jak się na nie zgłaszać znajdują się na stronie.
Autorka: Marta Wiloch, Wydział Współpracy i Promocji, WUP w Gdańsku