Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) we współpracy z Uniwersytetem Jagiellońskim (UJ) opublikowała pod koniec 2020 r. wyniki badania, z którego wynika, że 70% Polaków w przedziale wiekowym 25-64 lat stawia na rozwój swoich kompetencji zawodowych i chce się szkolić. Eksperci PARP podkreślają, że dominującą formą aktywności w zakresie edukacji w tej grupie wiekowej jest niezmiennie nieformalne uczenie się. Często wykorzystywaną formą nauki jest też kształcenie w miejscu pracy polegające na wykorzystaniu następujących metod: mentoring, obserwacja, coaching, wzajemne uczenie się w zespołach - tak rozwija swoje kompetencje 30% ogółu Polaków w wieku 25–64 lata, a 38% pracujących. Warto zatem zauważyć, że dużą rolę w procesie uczenia się odgrywają elastyczne formy umożliwiające łączenie aktywności rozwojowej z pracą i innymi obowiązkami.
Z danych PARP i UJ wynika, że główną rolę w procesie uczenia się odgrywają nowe technologie. Uwzględniając zmiany wywołane pandemią COVID-19 i ograniczenia związane z sytuacją epidemiczną, w ocenie ekspertów dobrze rokuje wzrost znaczenia i rosnąca powszechność stosowania nowoczesnych technologii do rozwoju kompetencji i uczenia się. Według wyników badań Bilans Kapitału Ludzkiego (2019) ponad połowa dorosłych Polaków wykorzystuje w tym celu internet. Wykorzystanie tego narzędzia w celu zdobywania wiedzy i rozwoju umiejętności znacząco wzrasta. Z kolei do najrzadziej wykorzystywanych form uczenia się dorosłych należy edukacja formalna – rozwój kompetencji w formie studiów podyplomowych, zaocznych czy MBA realizuje jedynie 2% Polaków, a w szkołach dla dorosłych uczy się zaledwie 1% spośród nich.
Pod koniec marca 2021 r. agencja zatrudnienia Randstad we współpracy z Kodilla.com zrealizowały badanie uwzględniające potrzeby szkoleniowe Polaków. W badaniu udział wzięło 500 osób, które w ciągu ostatniego roku zadeklarowały chęć do przekwalifikowania się i zdobycia nowego zawodu. Wyniki badań pokazały znaczącą zmianę w zakresie poszukiwanych kierunków edukacji. Otóż, jeszcze przed wybuchem pandemii, trzy, cztery lata wstecz, największym zainteresowaniem cieszyły się kursy z zakresu rozwoju osobowości i kariery zawodowej, a także przygotowujące do zawodu nauczyciela czy pracy w obszarach zarządzanie i administracja. Natomiast obecnie popytem cieszą się kursy dające przede wszystkim konkretne umiejętności praktyczne. Nie są to już zatem szkolenia z obszaru kompetencji miękkich, lecz kursy przemysłowe, księgowe lub programistyczne. Według badania zrealizowanego przez Randstad i Kodilla.com najbardziej poszukiwanymi szkoleniami zawodowymi w 2021 r. będą: kursy przemysłowe (najczęściej dla operatorów wózka widłowego, operatorów maszyn CNC, spawalnicze) – 28%; kursy sprzedażowe – 21%; kursy finansowe i księgowe – 14%; kursy marketingowe (najczęściej digital marketing i grafika komputerowa) – 10%; kursy IT (najczęściej programistyczne lub związane z administracją IT) – 9% oraz kursy budowlane – 6%.
Więcej interesujących szczegółów na ten temat znajdziesz tutaj.