Podobno mają wygórowane aspiracje, nierealne oczekiwania i priorytety inne niż wszyscy. Tak mówiło się o pokoleniu obecnych 30-latków, którzy od dekady sukcesywnie, ale jednocześnie z powodzeniem rewolucjonizowali rynek pracy.
Czy wchodzące właśnie do gry Zetki liczą na to samo? Co jest istotne dla młodego pokolenia przy wyborze pracodawcy?
I w końcu – czy nowa rzeczywistość, z jaką obecnie wszyscy się mierzymy, zmieni ich postawy i wyobrażenia o życiu zawodowym?
Po pierwsze stabilność
Przygotowany przez PWC, Well.HR i Absolvent Consulting raport Młodzi Polacy na rynku pracy w „nowej normalności” pokazuje, że młodzi ludzie w swoich pierwszych doświadczeniach zawodowych stawiają na stabilność i bezpieczeństwo. Stąd aż 81 proc. z nich zdecydowanie wybiera zatrudnienie w firmie niż pracę na własny rachunek. W większości przypadków preferują umowę o pracę, aczkolwiek daje się zauważyć, że to właśnie z wiekiem rośnie znaczenie tej formy zatrudnienia. Poszukuje jej niespełna 84 proc. 25-latków plus, zaś w grupie do dwudziestego roku życia – tylko 55 proc. osób. Dla 20 proc. respondentów w wieku 21-24 forma zatrudnienia nie odgrywa tak istotnego znaczenia. Około 13 proc. z nich optuje wręcz za umową zleceniem czy umową o dzieło.
Źródło: raport Młodzi Polacy na rynku pracy „w nowej normalności”
Transkrypcja danych do wykresu: Preferowana forma zatrudnienia dla Ciebie to (PDF; 91 KB)
Ich mediana oczekiwań finansowych oscyluje w okolicy 4 tys. netto, bo przecież kasa i tak musi się zgadzać. Tyle właśnie chcą zarabiać studenci z wydziałów ekonomicznych, nauk ścisłych i technicznych. Ci z kierunków artystycznych mieszczą się w przedziale finansowym 3600–3800 zł. Najwyższe oczekiwania mają studenci kierunków medycznych oraz biologiczno-przyrodniczych. Ich poziom finansowy to 4500–4600 zł.
Praca jednak to nie wszystko. Dla młodego pokolenia nie stanowi celu samego w sobie. Radość z życia, zdrowie – to aspekty, które mają dla nich nadrzędne znaczenie i nadają egzystencji poczucie sensu. Stąd aż 59 proc. respondentów chce zachować równowagę pomiędzy karierą a życiem prywatnym, a co za tym idzie – pracować zgodnie z ideą work-life balance.
Przyjazna atmosfera (50 proc.), zdobycie doświadczenia zawodowego (49,40 proc.), czy poczucie sensu wykonywanej pracy (43,20 proc.) to trzy kluczowe obszary, które dla młodych osób są najważniejsze w ich pierwszej pracy. Trudno byłoby im zaakceptować brak możliwości rozwoju (53,1 proc.), nieadekwatne zarobki do oczekiwań (51,7 proc.), czy konflikt w zespole (49,4 proc.). Dla niespełna 48 proc. badanych wysoki poziom stresu również nie wchodzi w grę.
Po drugie „dobry pracodawca” poszukiwany
Aż „72 proc. młodych Polaków twierdzi, że dobry pracodawca to taki, który przywiązuje wagę do wdrożenia pracownika”. Zresztą, abstrahując od raportu PWC, Well.HR i Absolvent Consulting, niezależnie od wieku, jest to bardzo istotny aspekt dla większości pracowników, którzy podejmują wyzwanie zmiany pracy i pracodawcy. Przecież sprawny proces wdrożenia znacznie przyśpiesza samodzielne, a w konsekwencji również i kompetentne wykonywanie obowiązków na danym stanowisku pracy, a tym samym redukuje stres z tym związany.
Młodzi ludzie uważają, że dobry pracodawca „już teraz buduje z nimi relacje w partnerski sposób, stawiając na ważne dla nich tematy, takie jak rozwój, dzielenie się wiedzą i wsparcie działalności na uczelniach, najchętniej podczas spotkań umożliwiających interakcję”. Dlatego w ich odczuciu taki pracodawca prowadzi warsztaty (44,7 proc.), organizuje szkolenia (44,5 proc.), ale także wspiera organizacje studenckie i uczelnie (44,3 proc.). Według ponad 43 proc. młodych osób bierze on również udział w targach pracy. I w końcu dobry szef jest autorytetem, co z kolei przekłada się na możliwość pracy w doświadczonych zespołach, a tym samym na rozwój zawodowy.
Źródło: raport Młodzi Polacy na rynku pracy „w nowej normalności”
Transkrypcja danych do grafiki: Co wybierasz? (PDF; 78 KB)
Młodzi cenią sobie przede wszystkim transparentność wynagrodzenia (56 proc.). Dla 54 proc. z nich opinia znajomych ma decydujący wpływ na postrzeganie marki pracodawcy i jednocześnie na zaufanie do niego. Jednak pomimo tego prawie wszyscy, którzy planują aplikować na daną ofertę pracy, dokładnie sprawdzają profil działania firmy. Bo ważne są dla nich także jej wartości, wizja i misja (70 proc.).
86 proc. badanych opinie na temat pracodawcy sprawdza w Internecie, 72 proc. odwiedza stronę kariera, a 71 proc. kieruje się jedynie opinią znajomych. W mediach społecznościowych profile pracodawców weryfikuje niespełna 60 proc. respondentów.
Z listą oferowanych przez pracodawców świadczeń pozapłacowych dokładnie zapoznaje się 78 proc. potencjalnych młodych kandydatów. Dla około połowy badanych ważny jest dostęp do szkoleń, dla 41 proc. – ubezpieczenia zdrowotne, ale również możliwość pracy zdalnej (31 proc.) i elastyczne godziny pracy (37 proc.).
Przede wszystkim jednak młode pokolenie Polaków chce, aby praca była ich pasją. Tak wskazała ponad połowa biorących udział w badaniu. Dla 66 proc. z nich ważne jest również, aby była ona zgodna z wartościami.
Patrząc okiem ekspertów z PWC, Well.HR i Absolvent Consulting, pokolenie Z wchodzące właśnie na rynek pracy „otwarte jest na wartości, budowanie społeczności (…). Młodzi szukają liderów, którzy potrafią pokazać sens i znaczenie ich pracy, ale także budować zespoły w oparciu o współpracę i wymianę wiedzy.” Umiejętność szybkiego uczenia się nowych rzeczy, współpraca w grupie, ale też w oparciu o nowe technologie – to tylko niektóre z kompetencji przyszłości, z którymi młode pokolenie nie będzie miało najmniejszych trudności i „sprawdzi się idealnie w takim środowisku”.
Nowa normalność, której niewątpliwie wszyscy jesteśmy uczestnikami, stawia obecnie szereg nieznanych dotąd wyzwań. Ale dopiero najbliższy czas zweryfikuje, jakie będą preferencje rynku pracy.
Oprac.: Barbara Zabłocka – Wydział Pomorskiego Obserwatorium Rynku Pracy, Zespół redakcyjny PORP, WUP w Gdańsku