Międzynarodowy Związek Zawodowych Kierowców (UICR), czyli największa na świecie organizacja skupiająca w swoich szeregach kierowców zawodowych oraz Unia Transportu Drogowego (IRU), czyli największa organizacja przewoźników drogowych, podjęły w 2016 r. decyzję, że w drugi piątek maja każdego roku będzie obchodzony Międzynarodowy Dzień Kierowcy Zawodowego.
W tym roku odbędzie się 7. edycja tej międzynarodowej akcji, której celem jest docenienie trudnej i wymagającej profesji, jaką jest kierowca zawodowy. Długie dystanse do pokonania, trudne warunki pogodowe, czas spędzony w korkach drogowych, nieregularne godziny pracy, snu i spożywania posiłków – wszystko po to, by dostarczać towary lub dowozić osoby we wskazanym czasie w określone miejsce. To właśnie transport towarów (m.in. produkty spożywcze, budowlane, medyczne, maszyny, paliwa) i osób odgrywa na przestrzeni ostatnich lat coraz bardziej istotną rolę w ramach rodzimej i globalnej gospodarki.
Praca z pasją
Bycie zawodowym kierowcą wiąże się z wieloma wyrzeczeniami oraz niedogodnościami. Kierowca zawodowy to profesja bardzo wymagająca, bo obfitująca w stresujące sytuacje i nagłe zdarzenia na drogach. Do tego dochodzą niedogodności związane z nieregularnymi posiłkami, małą ilością fizycznego ruchu, rozłąka z członkami rodziny oraz codzienne funkcjonowanie pod presją czasu. Z drugiej strony można w tym zawodzie doszukać się również pozytywnych aspektów tej pracy, co zwłaszcza przypadnie do gustu osobom, które preferują wolność i samodzielność wyborów, cenią sobie poznawanie nowych miejsc i ludzi oraz uwielbiają styl życia charakterystyczny dla nomadów.
Zapotrzebowanie pracodawców
Jeśli chodzi o zapotrzebowanie na kierowców samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych, to zgodnie z prognozą Barometr Zawodów na rok 2022 w całym województwie pomorskim będzie utrzymywał się deficyt poszukujących pracy, w tym w pięciu powiatach deficyt ten osiągnie znaczny poziom (powiaty:człuchowski, kościerski, starogardzki, kwidzyński, sztumski).
Mapa 1. Relacja między dostępnymi pracownikami a potrzebami pracodawców - kierowcy samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych
Źródło: www.barometrzawodow.pl
Transkrypcja danych do Mapa 1. Relacja między dostępnymi pracownikami a potrzebami pracodawców - kierowcy samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych (PDF, 88 KB)
Jeśli zaś chodzi o zapotrzebowanie na kierowców autobusów, to zgodnie z prognozą zawartą w Barometrze Zawodów na rok 2022, w przeważającej części województwa pomorskiego wystąpi deficyt poszukujących pracy, w tym w powiecie człuchowskim deficyt prognozowany jest na wysokim poziomie. W pozostałych powiatach (bytowski, chojnicki, nowodworski, m. Gdynia, m. Sopot) wystąpi zjawisko równowagi popytu i podaży.
Mapa 2. Relacja między dostępnymi pracownikami a potrzebami pracodawców - kierowcy autobusów
Źródło: www.barometrzawodow.pl
Transkrypcja danych do Mapa 2. Relacja między dostępnymi pracownikami a potrzebami pracodawców - kierowcy autobusów (PDF, 87 KB)
Opracowanie: Wydział Pomorskiego Obserwatorium Rynku Pracy, WUP w Gdańsku