Przejdź do zawartości

Portal Pomorskiego Obserwatorium Rynku Pracy

porp.pl

Liderzy odpowiedzialności społecznej tworzą dobre miejsca pracy

Drukuj
Data aktualizacji: środa, 27 października 2021

Liderzy odpowiedzialności społecznej tworzą dobre miejsca pracy

Już dwudziesty raz pomorscy przedsiębiorcy zmierzyli się w tym roku w konkursie o Nagrodę Pomorską „Gryf Gospodarczy”. Nagradzani są ci, którzy szczególnie angażują się we wdrażanie innowacji, mają swój znaczący wkład w rozwój eksportu, inwestycji, są liderami odpowiedzialności społecznej, kształcenia zawodowego czy przedsiębiorczości młodzieżowej.

”Gryf Gospodarczy” stał się jednym z najważniejszych i najwyżej cenionych wyróżnień w środowisku przedsiębiorców w regionie. Konkurs odbywa się pod patronatem marszałka województwa pomorskiego, a jego organizatorem jest Pomorska Rada Przedsiębiorczości, pełniąca rolę doradcy marszałka w zakresie wspierania i rozwoju przedsiębiorczości. Celem konkursu jest prezentacja i promocja pomorskich firm, które mają korzystny wpływ na rozwój gospodarczy regionu. Nagrodę, przyznają wspólnie organizacje samorządu gospodarczego i marszałek województwa pomorskiego.

W tym jubileuszowym roku kapituła konkursu spośród 103 kandydatów z całego regionu wyłoniła 33 finalistów. Nagrody i wyróżnienia przyznane zostały w ośmiu głównych kategoriach. Jedną z kategorii jest Lider odpowiedzialności społecznej, do której nominowane są firmy, które wdrożyły u siebie działania w obszarze CSR (ang. Corporate social responsibility), działają na rzecz społeczności lokalnej, realizują działania wspierające rodzinę oraz umożliwiające pracownikom zachowanie zdrowej równowagi pomiędzy rozwojem zawodowym a realizowaniem siebie w życiu prywatnym. Zwycięzcą w tej kategorii została firma MGJ sp z o.o. z Leśniewa, a wyróżnienie otrzymała m.in. Korporacja Budowlana Doraco z Gdańska.

 

MGJ sp. z o.o z Leśniewa to nowoczesny tartak oraz jedno z najdynamiczniej rozwijających się przedsiębiorstw w województwie pomorskim. Angażuje się, między innymi, w: działania proekologiczne, dba o pracowników poprzez organizowanie licznych szkoleń i warsztatów, promuje zdrowy styl życia i działania przedsiębiorcze wśród lokalnej młodzieży. O wartościach, które tworzą firmę i o tym, co najważniejsze w organizowaniu miejsca przyjaznego pracownikom opowiada Iwona Koncewicz, prezes MGJ.

 

Rodzinne wartości

Uważa się, że firma rodzinna, a taką jest MGJ, to firma lepiej dbająca o interes klienta i dobro pracownika, działająca ostrożniej i uważniej niż firmy obracające kapitałem powierzonym. Tak też jest w rzeczywistości. Odpowiedzialność i pielęgnowanie tych samych wartości u kilku pokoleń dają możliwości stabilnego rozwoju i dbałości o pracownika.

Na początku bieżącego roku, dbając o samorozwój, przeprowadziliśmy ankietę wśród pracowników mającą na celu wskazanie, według nich, naszych mocnych stron. Ku naszej radości, poza ewidentnymi mocnymi stronami związanymi z naszym produktem, organizacją i sprzedażą, szereg pracowników dostrzegło, że w firmie panuje przyjazna atmosfera, mają dobre i stabilne warunki pracy, wykwalifikowaną kadrę, zwrócono także uwagę na dbałość o rozwój poprzez szkolenia i możliwość awansu wewnętrznego.

Uznanie ankietowanych zdobyło dbanie o wartości rodzinne, troska i zaangażowanie w otoczenie wewnętrzne i zewnętrzne firmy. Dowodzi to, iż cele, które stawiamy sobie w zakresie tworzenia atrakcyjnego miejsca pracy są realizowane.

 

Szkolenia i warsztaty

Świadomie dbamy o rozwój pracowników, regularnie inwestując w programy podnoszące ich kwalifikacje. Przez ostatnie trzy lata firma skierowała na szkolenia i warsztaty zarówno pracowników administracyjno-biurowych, jak i produkcyjnych.

 

Fundusz Socjalny

Mamy też Fundusz Socjalny, dzięki któremu pracownicy otrzymują bony pieniężne na święta, pokrywane są kosztów na bilety na imprezy sportowo-artystyczne. W trosce o pracowników i ich rodziny, MGJ współfinansuje wypoczynek dzieci, a raz w roku obdarowuje upominkami z okazji Dnia Dziecka. Od blisko 2 lat wdrażamy własny projekt mający na celu wsparcie finansowe pracowników naszej firmy przechodzących na emeryturę.Warto również podkreślić, że w przypadku nieszczęść losowych, firma gwarantuje zapomogi i system wspierania odpowiedni do zaistniałej sytuacji.

 

Edukacja

Strategia, na której opiera się dalszy planowany rozwój firmy, oczywiście kładzie również nacisk na dalszy rozwój w zakresie kompetencji, szkoleń rozwoju i budowania zespołu gotowego podejmować nowe wyzwania w każdej sferze naszej działalności.

Ważne jest dla nas także wsparcie edukacji przyszłych pokoleń naszych potencjalnych pracowników, poprzez współpracę z ośrodkami edukacyjnymi w naszym powiecie, oferowanie staży, praktyk i opieki merytorycznej nad kierunkami szczególnego zainteresowania.

Inwestycje w ergonomię stanowisk pracy, automatyzację, robotyzację, bezpieczeństwo i higienę pracy, to nasze podstawowe założenia na najbliższe lata, aby poprawić jakość pracy przy wypełnianiu codziennych obowiązków przez naszych pracowników.

 

Korporacja Budowlana Doraco działa na pomorskim i ogólnopolskim rynku budowlanym od 1991 roku. Pracują tu specjaliści z wielu dziedzin, przedstawiciele kilku pokoleń, mający inne doświadczenie zawodowe, różne zainteresowania, potrzeby i oczekiwania wobec pracodawcy. A ponieważ to oni są najcenniejszym kapitałem dla firmy, szefowie dbają o ich rozwój, doskonalenie umiejętności, przyjazną atmosferę i relacje między pracownikami. Zarządzanie różnorodnym zespołem nie jest łatwe, ale pomaga w tym otwarta komunikacja i docenianie różnic. Jak to się robi w DORACO - opowiada Karol Zduńczyk, prezes korporacji.

 

Różnice pokoleń

Inne wartości cenią milenialsi, czyli osoby urodzone w latach 80 i 90 XX wieku, inne kwestie mają znaczenie dla osób w średnim wieku i pracodawca musi te różnice uwzględniać i brać pod uwagę. Dla starszych ważna jest stabilność zatrudnienia, stałe godziny pracy, atmosfera sprzyjająca pogłębianiu relacji międzyludzkich. Ważne jest dla nich docenienie i pochwała przez przełożonego, jego autorytet. Wiedzą, że ich awans zależy od własnego rozwoju i podejmowanych na przestrzeni czasu działań zawodowych, są cierpliwi. Przyglądając się młodym pracownikom widzę, że od pracodawcy oczekują przede wszystkim dynamicznego środowiska pracy i jasno określonej ścieżki kariery. Milenialsi szukają możliwości szybkiego rozwoju, jednocześnie oczekują wsparcia doświadczonego mentora. Ważna jest dla nich bliska, decyzyjna współpraca z przełożonym oraz klarowna i szybka informacja zwrotna na temat swojej pracy. Chcą mieć wpływ na miejsce i środowisko pracy. Dodatkowe benefity (opieka medyczna, czy ubezpieczenie) są dla nich oczywiste. Wspólnymi dla wszystkich czynnikami podnoszącymi atrakcyjność pracodawcy jest możliwość dokształcania się i samorozwoju, atmosfera, a także dodatkowe działania podejmowane w ramach CSR. Pomoc leży w ludzkiej naturze, a udział danej spółki w akcjach charytatywnych zdecydowanie wpływa na pozytywne jej postrzeganie zarówno wśród potencjalnych, jak i faktycznych pracowników.

 

Postawić na rozwój i umiejętności

Co trzeci pracownik Doraco pracuje w firmie ponad 10 lat, a młodych chętnych do pracy osób nie brakuje, to pokazuje sukces kadrowy firmy. Stawiamy na rozwój i zdobywanie nowych umiejętności, bo na to zwracają uwagę zarówno osoby poszukujące pracy, jak i już pracujące. Dlatego w ramach pilotażowego projektu UNIWERSYTET DORACO oferujemy szereg inicjatyw, których celem jest wspieranie pracowników w ich rozwoju zawodowym. Inżynierowie oraz kadra administracyjna, w ramach uniwersytetu uczestniczą w szkoleniach dostosowanych do ich profilu zawodowego. Ponadto, mogą brać udział w lekcjach języka angielskiego. Spółka dofinansowuje także studia i zdobywanie uprawnień zawodowych.

 

Atmosfera

Dobra atmosfera panująca w firmie to jeden z ważniejszych czynników, które powodują, iż pracownicy związują się z nami na dłużej. Dlatego organizujemy szereg aktywności, dzięki którym nasza kadra może zachować balans między obowiązkami zawodowymi a życiem prywatnym. Każdy rok posiada swój temat przewodni, wokół którego koncentrują się działania pracownicze. Zapraszamy do nich całe rodziny. Dzięki takim praktykom integrujemy wszystkich. Jako spółka zaangażowana społecznie bierzemy udział w inicjatywach charytatywnych, w które nasi pracownicy chętnie się angażują. Coroczna Szlachetna Paczka jest ogólnofirmowym wielkim wydarzeniem jednoczącym wszystkie działy i budowy, a w zbiórkach dla hospicjum biorą udział całe rodziny pracowników.

Nasi pracownicy doceniają fakt, iż mogą rozwijać swoje pozazawodowe pasje. Te najbardziej wyjątkowe DORACO wspiera i dofinansowuje. Przykładem takich akcji jest Ultramaraton Wisła 1200, w którym nasi koledzy przejechali rowerami 1200 kilometrów wzdłuż Wisły, czy zdobycie Mont Blanc przez jednego z inżynierów.

Mogę śmiało powiedzieć, iż kadrę DORACO stanowi zgrany zespół sprawdzonych i doświadczonych pracowników. Jednocześnie inwestujemy w młodych inżynierów, zależy nam, aby zdobywali doświadczenie w ciekawych realizacjach, pod okiem i przy wsparciu starszych kolegów. Stawiamy na mentoring, dzięki któremu starsi i młodsi inspirują się i uczą nawzajem.

 

Oprac. Barbara Kuklińska-Nowak, Zespół redakcyjny PORP, WUP w Gdańsku

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Przeczytaj naszą Politykę Prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU.