Pandemia COVID-19 sukcesywnie zmienia rynek pracy. W jej wyniku wzrasta niepewność zatrudnienia, a otaczająca nas rzeczywistość wymaga innowacyjnych rozstrzygnięć. Poszukiwanie pracy po jej utracie wymusza dostosowywanie się do nowych warunków i podejmowania niekonwencjonalnych działań, które mają zwiększyć nasze możliwości w powrocie na rynek pracy.
Poniżej zamieszczamy kilka praktycznych wskazówek, które mogą pomóc w poszukiwaniu zatrudnienia.
W jaki sposób wybierać miejsca pracy i pracodawców?
Po pierwsze warto zastanowić się, co chcielibyśmy robić w nowej rzeczywistości, z czym się zmierzyć. Czy mamy czas na poszukiwanie lepszej oferty, czy wybieramy jedną z pierwszych? Każdy ma pewne predyspozycje do wykonywania określonej pracy, a w innych czuje się niekomfortowo. Punktem wyjścia może być np. stworzenie listy miejsc pracy, w których chcielibyśmy lub moglibyśmy pracować – warto też pomyśleć o konkretnych stanowiskach pracy. To z pewnością ułatwi poszukiwanie i usprawni przeglądanie dostępnych ofert.
Aktywne poszukiwanie pracy nie polega jedynie na wysyłaniu CV. To także podejmowanie aktywności, np. w mediach społecznościowych. Zatem przeglądaj oferty zamieszczone w Internecie oraz prasie. Na te drugie możesz od razu odpowiedzieć, dzwoniąc pod podany numer – to potencjalna szansa na umówienie spotkania. Możesz także skorzystać z ofert biur pośrednictwa pracy, agencji zatrudnienia oraz uczestniczyć w targach pracy, które obecnie odbywają się także wirtualnie.
Pytaj bliższych lub dalszych znajomych, rodzinę o wolne stanowiska pracy w ich firmach. Może ktoś z ich znajomych poszukuje takiego pracownika jak Ty – w ten sposób podkreślisz swoją wartość oraz pokażesz, że jesteś pozytywnie nastawiony i otwarty na nowe wyzwania – a to jest zawsze dobrze postrzegane.
Zastanów się także, czym możesz wyróżnić się na tle innych kandydatów? Może warto wysłać dokumenty aplikacyjne tradycyjną pocztą, adresując je do działu personalnego? Jeśli zdecydujesz się na wysłanie swojego CV mailem – dopisz w treści wiadomości coś więcej niż tylko „przesyłam dokumenty aplikacyjne”. Niech to będą dwa albo trzy krótkie, ale konkretne zdania, podkreślające np. Twoje wyjątkowe predyspozycje. Zapewne wyróżni to Twoją aplikację na tle pozostałych kandydatów. Nawet jeśli posiadane kwalifikacje i umiejętności nie pokryją się do końca z oczekiwaniami pracodawcy, takie niestandardowe rozwiązania również mogą przykuć uwagę rekrutera.
Po drugie: poszukiwanie pracy to też praca!
Najważniejsza rzecz, którą musisz wiedzieć, to fakt, że poszukiwanie pracy jest procesem, a nie jednorazowym działaniem. Bardzo rzadko zdarza się, że pierwsza złożona aplikacja oznacza pracę. Rekrutacja przebiega etapowo nie tylko ze strony pracownika, ale również pracodawcy. Ci drudzy przeprowadzają nabór w określonym terminie, to znaczy, że kontaktują się z kandydatami dopiero wtedy, kiedy minie czas przewidziany na składanie aplikacji. Czasem będzie to kilka dni, a niekiedy nawet kilka tygodni. Rekruterzy to też ludzie, im również zdarza się zapomnieć, np. wyłączyć ważność ogłoszenia, którego nabór już się zakończył. Często osoby prowadzące rekrutację mają za zadanie dostarczyć pracodawcy określoną liczbę zgłoszeń, a limit ten potrafi wyczerpać się nawet w ciągu kilku godzin od zamieszczenia ogłoszenia. Zamiast oczekiwać kontaktu od pracodawcy po pierwszej wysłanej aplikacji, w tym czasie możesz szukać innych ofert i aplikować również na nie. Pamiętaj, że podjęcie pracy oznacza chęć zatrudnienia przez obie strony – pracodawcy i pracownika. Doświadczeni rekruterzy jednogłośnie twierdzą, że im więcej złożonych aplikacji, tym większa szansa na szybkie znalezienie pracy. Nie ograniczaj się, bo to Ty wybierasz pracę, a nie praca Ciebie.
Po trzecie: przeanalizuj swoje konta na portalach społecznościowych i kontakty
Spora część naszego społeczeństwa spędza każdego dnia wiele godzin, korzystając z Internetu. Ten może okazać się źródłem ofert pracy, ale też kopalnią wiedzy o Tobie dla przyszłego pracodawcy. Rekruterzy coraz częściej korzystają z danych dostępnych na naszych profilach w mediach społecznościowych, aby rozeznać się jeszcze przed wyborem kandydatów do kolejnego etapu rekrutacji. W tej sytuacji warto, aby Twoje konta na Facebooku czy Instagramie były prywatne – nigdy nie wiadomo, czy publikowane zdjęcia, wypowiedzi lub udział w wydarzeniach nie wpłyną na stosunek rekrutera do Ciebie – zarówno pozytywnie jak i negatywnie.
Coraz popularniejsze jest korzystanie z LinkedIn czy GoldenLine. Niektóre firmy wyznają nawet zasadę, że jeśli nie posiadasz tam konta – nie istniejesz. Obie platformy budują Twój profesjonalny wizerunek w dotychczasowej karierze zawodowej – może właśnie tą drogą potencjalny pracodawca trafi do Ciebie. Jeśli nie masz jeszcze tam konta – koniecznie je załóż! Jeśli je posiadasz – zaktualizuj swoje dane, a także skorzystaj z dostępnych funkcjonalności – ustawienia specjalnego statusu open to work czy systemu używania tagów, które zwiększą widoczność Twojego profilu wśród pracodawców.
Po czwarte: popracuj nad dokumentami aplikacyjnymi
Wiele osób ubiegających się o pracę popełnia ten błąd – masowo dostarcza te same dokumenty aplikacyjne w różne miejsca. Dokumenty rekrutacyjne muszą być każdorazowo aktualizowane oraz bezwzględnie powinny zawierać wymaganą przez pracodawcę klauzulę przetwarzania danych osobowych. Nawet jeśli będziesz najlepszym lub jedynym kandydatem na dane stanowisko, bez odpowiedniego jej zapisu pracodawca nie będzie mógł się z Tobą skontaktować.
Ponadto ważne jest, aby Twoje CV odpowiadało na potrzeby konkretnej rekrutacji i stanowiska. Dopasuj je do oferty, na którą odpowiadasz oraz użyj sformułowań adekwatnych do ogłoszenia. Jeśli posiadasz bogate doświadczenie i kwalifikacje zawodowe, możesz ograniczyć się jedynie do tych, które będą przydatne w danej rekrutacji. Podobnie z wcześniejszymi miejscami pracy – skup się na opisie obowiązków wykonywanych w 3-4 ostatnich miejscach pracy, pozostałe jedynie wymień. Pamiętaj, że po drugiej stronie znajduje się osoba, która musi prześledzić kilkanaście, a czasem nawet kilkaset kompletów dokumentów aplikacyjnych, dlatego może nie mieć czasu na szczegółowe studiowanie każdej z nich. Wprawni rekruterzy „skanują” je w ciągu kilku-kilkunastu sekund, zaś w zagranicznych korporacjach robią to już systemy komputerowe, które automatycznie odrzucają niepasujące aplikacje. W obu przypadkach krótka prezentacja odwołująca się do kluczowych kwestii oraz użycie sformułowań zawartych w ogłoszeniu mogą okazać się decydujące.
Pamiętaj jednak, by nie koloryzować swojego doświadczenia i kwalifikacji, bo może się to obrócić przeciwko Tobie. Pracodawca jest w stanie zweryfikować zgodność zapisów w CV ze stanem faktycznym, chociażby wymagając od Ciebie potwierdzenia ich stosownymi dokumentami.
Podejdź do przygotowania dokumentów aplikacyjnych poważnie i zarezerwuj na to odpowiednią ilość czasu. Jeśli wciąż zastanawiasz się, czy to jest aż tak istotne, odpowiedz sobie na pytanie – jeśli Ty nie chcesz poświęcić chwili, aby przygotować skrupulatnie CV, to dlaczego ktoś miałby poświęcić czas na jego czytanie? Nieocenioną pomocą przy tworzeniu profesjonalnego CV jest bezpłatny kreator dostępny w sieci. Narzędzie to pozwoli Ci wygenerować nowoczesne i czytelne dokumenty aplikacyjne wpisujące się w obecne trendy na ryku pracy. Wystarczy, że uzupełnisz tam tylko odpowiednie dane.
Po piąte: rekrutacja zdalna – nie taka straszna jak ją malują
Rozmowa kwalifikacyjna online ma przynajmniej kilka zalet. Pozwala zaoszczędzić sporo czasu zarówno w trakcie procesu wyboru kandydatów, jak i tego związanego z dojazdem do siedziby firmy – nie musisz już się obawiać, że przez korki spóźnisz się na spotkanie. Ponadto pamiętaj, że rozmowa prowadzona będzie w znanym Ci miejscu, a to zmniejsza stres i pozwala zrobić lepsze wrażenie na potencjalnym pracodawcy.
Zatem jeśli spotkanie rekrutacyjne odbywa się w formie zdalnej wideorozmowy, pamiętaj, aby:
- przygotować się do rozmowy – to, że odbywa się ona zdalnie nie oznacza, że osoba, z którą będziesz rozmawiał, nie przywiązuje wagi do jej przebiegu;
- przeczytać raz jeszcze treść oferty, na którą aplikujesz – zapoznaj się z nią bardzo dokładnie, zwracając szczególną uwagę na obowiązki, które miałbyś wykonywać – pracodawcy często pytają o to, jak wyobrażasz sobie ich realizację;
- zapoznać się z informacjami o firmie – o tym, czym się zajmuje, w jakie działania się angażuje, jaka jest jej misja i cele. Nie ucz się tego na pamięć! Wykaż się i buduj swój wizerunek jako zaangażowanego profesjonalisty.
I jeszcze kilka spraw natury technicznej.
- Po pierwsze: zadbaj o swój wygląd! Ubierz się schludnie, jednak nie przesadzaj z nadmierną elegancją – zrezygnuj z garnituru na poczet ładnej i dobrze wyprasowanej koszuli.
- Po drugie: zadbaj o swoje otoczenie – przynajmniej to najbliższe, które zobaczy Twój przyszły pracodawca. Niepościelone łóżko, brudne naczynia w kuchni czy lustro, które pokaże, że twój schludny wygląd kończy się w połowie ciała, z pewnością nie pomogą zdobyć pracy.
- Po trzecie: zadbaj o chwilę spokoju, by zminimalizować zakłócenia podczas rozmowy. Jeśli masz taką możliwość, zamknij się na ten czas w osobnym pokoju. Jeśli nie – poproś domowników, aby nie przeszkadzali i nie hałasowali podczas rozmowy rekrutacyjnej. Powiedz im, jak jest to dla Ciebie ważne – na pewno okażą zrozumienie.
Jak efektywnie spożytkować czas na poszukiwania pracy?
Jeśli czas poszukiwania pracy wydłuża się, nie przejmuj się – z tym problemem boryka się większość ludzi. Nie poddawaj się, nadal bądź aktywny, a czas wykorzystaj na swój rozwój.
Oferta szkoleń i kursów odbywających się w wersji online stale się powiększa i dotyczy zarówno płatnych jak i darmowych przedsięwzięć. Udział w takim szkoleniu posiada wiele zalet – Ty będziesz mieć świadomość, że nie marnujesz czasu, a pracodawca zobaczy, że efektywnie go wykorzystujesz, inwestując w siebie – potencjalnego przyszłego pracownika. Być może ukończenie takiego kursu pozwoli Ci podjąć pracę w branży/zawodzie, który dotychczas był dla Ciebie niedostępny.
Czas wolny możesz wykorzystać także na inne formy dokształcania czy poszerzania swojej wiedzy. To świetna okazja do rozwijania zainteresowań. Pamiętaj, że nie zawsze najważniejszy jest dokument potwierdzający Twoje kwalifikacje. Pracodawcy coraz częściej stawiają na indywidualne zainteresowania pracowników i pytają o nie podczas rozmowy. To idealna okazja, aby się wykazać i wyróżnić na tle innych kandydatów.
Zaangażowanie w sprawy społeczne – wolontariat, udział w akcjach charytatywnych czy działalności lokalnych organizacji pozarządowych, to tylko niektóre możliwości działań, w które możesz teraz się włączyć. Coraz więcej firm nie tylko pozytywnie postrzega tego typu aktywność, ale także sama cyklicznie uczestniczy w działaniach charytatywnych. Praca społeczna nie tylko buduje Twój pozytywny wizerunek, daje szansę na naukę czegoś nowego i jest okazją, by pomóc potrzebującym. To także możliwość poznania innych ludzi, którzy mogą zaoferować swoją pomoc w poszukiwaniu pracy.
Pamiętaj, że pomoc możesz uzyskać również w powiatowych urzędach pracy. Wsparcie, które oferują te instytucje, dedykowane jest nie tylko osobom bezrobotnym, ale także planującym zmianę dotychczasowego zatrudnienia. Szczegółowe informacje w tym zakresie znajdziesz na stronie internetowej właściwego dla miejsca zamieszkania powiatowego urzędu pracy.