Przejdź do zawartości

Portal Pomorskiego Obserwatorium Rynku Pracy

porp.pl

ELA pomaga w wyborze kierunku studiów

Drukuj
Data aktualizacji: piątek, 12 listopada 2021

ELA pomaga w wyborze kierunku studiów

Z najnowszej edycji ogólnopolskiego systemu monitorowania ekonomicznych losów absolwentów szkół wyższych (ELA)[1] wynika, że przez cały pięcioletni okres po ukończeniu studiów zarobki absolwentów stale rosną, a poziom bezrobocia wśród nich ciągle spada. Badanie pokazuje też, że młodzi ludzie po zakończeniu nauki nie mają większych trudności ze znalezieniem zatrudnienia. Czego jeszcze można się dowiedzieć, śledząc dane z ELA?

W połowie lipca Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego uruchomiło nową wersję systemu pokazującego zawodowe losy młodych ludzi, którzy studia zakończyli nie wcześniej niż w 2014 roku. W tegorocznej edycji możemy zobaczyć też, jak poradzili sobie absolwenci z 2018 roku – najświeższe dane w ELA zawsze dotyczą osób, które ukończyły studia dwa lata wcześniej. To dlatego, żeby dać absolwentom czas na znalezienie pracy. Badania opierają się na danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i systemu POL-on (Sieci Informacji o Nauce i Szkolnictwie Wyższym). Ich pierwsza edycja miała miejsce w 2016 roku, kiedy to zaprezentowano aplikację ELA. Od tego czasu system jest ulepszany, aby jeszcze sprawniej móc wyszukiwać potrzebne informacje. W tym roku doszła m.in. opcja samodzielnego generowania infografik.

 

Przydatne nie tylko dla maturzystów

ELA służy środowisku akademickiemu, analitykom, przedsiębiorcom, a także maturzystom stojącym przed wyborem kierunku studiów. Dzięki niej dowiedzą się m.in., jak szybko można znaleźć pracę po studiach oraz jaki procent absolwentów danej uczelni dostaje umowę o pracę. Baza jest imponująca, bo ELA pokazuje dane z ponad 34 tysięcy kierunków studiów. Można również w prosty sposób samodzielnie generować raporty dotyczące wybranych kierunków, uczelni, czy obszarów kształcenia. Co istotne – ELA stosuje Względny Wskaźnik Zarobków (WWZ), który określa relację średnich zarobków absolwentów danego kierunku do średnich zarobków w ich powiatach zamieszkania. W zamierzeniu dane z systemu pomagają również dostosowywać politykę edukacyjną do potrzeb rynku pracy.

 

Co pokazują dane?

Każdy użytkownik może samodzielnie skorzystać z aplikacji i wyszukać interesujące go dane. ELA pokazuje m. in., że:

  • w małym mieście też można znaleźć pracę – absolwenci szkół wyższych szukający pracy w małych miasteczkach i wsiach – np. po powrocie w swoje rodzinne strony po zakończeniu nauki – radzą sobie równie dobrze, co ich koledzy z dużych i wielkich miast. Pod wieloma względami są nawet bardziej skuteczni na rynku pracy – absolwenci w małych miasteczkach i na wsi szybciej znajdują pracę niż ich koledzy w miastach na prawach powiatu i w wielkich miastach;
  • większość absolwentów doświadcza podobnego schematu dynamiki zmian, który jest obserwowany w większości obszarów kształcenia. Szybki spadek bezrobocia w początkowym okresie i znacznie wolniejszy w późniejszym oraz systematyczny, choć lekko spowalniający wzrost zarobków;
  • doświadczenie zdobyte podczas studiów procentuje – dla pracodawców duże znaczenie ma doświadczenie zawodowe kandydata do pracy. Absolwenci posiadający jakikolwiek staż pracy szybciej znajdują zatrudnienie i z reguły są lepiej wynagradzani już w pierwszym roku pracy w porównaniu z kolegami, którzy w trakcie studiów nie pracowali.

 

Absolwenci pomorskich uczelni szybko znajdują pracę

Na Pomorzu działa kilka dużych ośrodków akademickich i sporo mniejszych, które co roku wypuszczają w świat kolejne grono absolwentów szukających pełnoetatowej, stałej pracy. Niektórym zajmuje to sporo czasu, inni zatrudnienie dostają bardzo szybko. Wśród pomorskich uczelni najlepiej pod tym względem wypadają absolwenci filologii germańskiej oraz informatyki na Uniwersytecie Gdańskim, którzy na propozycję pracy na etacie czekali średnio mniej niż 30 dni. Tak samo chętnie zatrudniani byli młodzi ludzie, którzy ukończyli oceanotechnikę na Politechnice Gdańskiej czy bezpieczeństwo wewnętrzne na gdyńskiej Akademii Marynarki Wojennej. Z kolei absolwenci filologii z Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku szukali pracy najdłużej – średnio nieco ponad 6 miesięcy.

 

Oprac.: Katarzyna Falkowska, Zespół redakcyjny PORP, WUP w Gdańsku


[1] System monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów ELA tworzy na zlecenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego Ośrodek Przetwarzania InformacjiPaństwowy Instytut Badawczy. Głównym źródłem informacji w systemiedane administracyjne pochodzące z systemu Zakładu Ubezpieczeń oraz z systemu POL-on, czyli systemu informacji o szkolnictwie wyższym wspierającego pracę MNiSW.

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Przeczytaj naszą Politykę Prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU.