26 kwietnia to dzień, w którym swoje święto celebrują Drogowcy i Transportowcy. Święto to zostało zapoczątkowane w czasach PRL-u i nadano mu wówczas stosunkowo wysoką rangę. Dodatkowo na znaczeniu zyskało w 1973 r., kiedy to rząd wpisał Dzień Drogowca i Transportowca do specjalnej ustawy, wówczas obchodzono je w czwartą niedzielę kwietnia. W późniejszym czasie data uległa zmianie i święto fachowców od dróg i transportu przestało być świętem ruchomym – ustanowiono je na 26 kwietnia. Z czasem jednak straciło na popularności, dlatego też współczesne obchody - zdecydowanie mniej huczne - obchodzone są w dość okrojonym gronie i pamiętają o nim jedynie sami zainteresowani.
Sektor drogownictwa i transportu stanowi istotny pierwiastek wpływający na poprawę komfortu życia społeczeństwa, gdyż branże te odgrywają ważną rolę w rozwoju ludzkości, tj. przemieszczania się, jak i dostawy dóbr. Branża drogowa i transportowa cały czas się rozwija, dostarcza nowych rozwiązań, a zatrudnienie w tych sektorach zawsze utożsamiane było z szacunkiem, prestiżem i wysoką rangą. Słownik języka polskiego określa drogowca jako osobę pracującą przy budowie, naprawie lub utrzymaniu dróg. Definicja ta jest dość uboga i nie urzeczywistnia wielozadaniowości branży drogowej i rzeszy fachowców podejmujących zatrudnienie, dlatego drogownictwo jest składową wielu zawodów. W artykule w oparciu o wyniki badania Barometr zawodów, którego celem jest określenie prognozy zapotrzebowania na zawody w powiatach województw, postaramy się przybliżyć zapotrzebowanie na wybrane zawody z zakresu drogownictwa oraz transportu.
1. Inżynier budownictwa - w skład grupy wchodzi między innymi inżynier budowy dróg, jeden z wielu zawodów niezwykle istotnych dla branży budowlanej.
Zdaniem ekspertów rynku pracy, w połowie powiatów województwa pomorskiego prognozuje się deficyt poszukujących pracy, a główną przyczyną jest brak kandydatów posiadających kwalifikacje, uprawnienia i doświadczenie zawodowe.
Mapa 1. Relacja między dostępnymi pracownikami a potrzebami pracodawców - prognoza na 2022 rok - inżynier budownictwa
Źródło: barometrzawodow.pl
Transkrypcja danych do Mapa 1. Relacja między dostępnymi pracownikami a potrzebami pracodawców - prognoza na 2022 rok - inżynier budownictwa (PDF, 120 KB)
Dodatkowo przewiduje się wzrost zapotrzebowania na tę grupę zawodów z uwagi na rozwój branży budowlanej.
2. Pracownicy ds. budownictwa drogowego i kolejowego to grupa zawodów zatrudniająca rzesze pracowników.
Mapa 2. Relacja między dostępnymi pracownikami a potrzebami pracodawców - prognoza na 2022 rok - pracownicy ds. budownictwa drogowego i kolejowego
Źródło: barometrzawodow.pl
Transkrypcja danych do Mapa 2. Relacja między dostępnymi pracownikami a potrzebami pracodawców - prognoza na 2022 rok - pracownicy ds. budownictwa drogowego i kolejowego (PDF, 120 KB)
W oparciu o przewidywania ekspertów w 10 powiatach województwa pomorskiego można spodziewać się problemów z zapełnieniem powstałych wakatów w przedsiębiorstwach, w głównej mierze przyczyną jest brak kandydatów posiadających doświadczenie zawodowe oraz mało satysfakcjonujący charakter pracy, tj. zmianowość, ciężka i fizyczna praca - przy zmiennych warunkach atmosferycznych, a także nierzadko praca w delegacji i mało atrakcyjna pod względem finansowym.
3. Kierowcy samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych to zawód, bez którego transport nie byłby możliwy.
Mapa 3. Relacja między dostępnymi pracownikami a potrzebami pracodawców - prognoza na 2022 rok - kierowcy samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych
Źródło: barometrzawodow.pl
Transkrypcja danych do Mapa 3. Relacja między dostępnymi pracownikami a potrzebami pracodawców - prognoza na 2022 rok - kierowcy samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych (PDF, 121 KB)
Najbardziej deficytowym zawodem z branży są kierowcy samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych - deficyt prognozuje się dla całego województwa pomorskiego. Jako przyczynę eksperci najczęściej wskazują niedobór kandydatów posiadających aktualne kwalifikacje, uprawnienia, doświadczenie zawodowe, a także znajomość języka obcego, niezbędną w przypadku tras międzynarodowych. Ponadto, kandydatów zniechęca charakter pracy, tj. nienormowany czas pracy, wyjazdy w delegacje, a także duża odpowiedzialność.
Mapa 4. Relacja między dostępnymi pracownikami a potrzebami pracodawców -prognoza na 2022 rok - spedytorzy i logistycy – zawody, które odpowiadają za koordynację transportu.
Źródło: barometrzawodow.pl
Transkrypcja danych do Mapa 4. Relacja między dostępnymi pracownikami a potrzebami pracodawców -prognoza na 2022 rok - spedytorzy i logistycy (PDF, 120 KB)
Zdaniem ekspertów badania Barometr zawodów - 8 powiatów województwa pomorskiego charakteryzuje się deficytem kandydatów do pracy w zawodzie spedytor lub logistyk. Najczęstszym powodem braku potencjalnych kandydatów jest brak doświadczenia, kwalifikacji oraz kompetencji językowych. Ponadto, problemem jest wymóg odpowiedzialności oraz dyspozycyjności.
Opracowanie: Dorota Gabryelczyk, Wydział Pomorskiego Obserwatorium Rynku Pracy, WUP w Gdańsku