Dzień doceniania pracownika (z ang. Employee Appreciation Day) jest dość nietypowym i stosunkowo mało znanym świętem. Przypada w pierwszy piątek marca i ma na celu uświadomienie zarówno pracodawcom, jak i samym osobom pracującym, że pracownicy są bardzo istotnym zasobem każdej organizacji. Święto podkreślające wagę doceniania pracowników powstało na początku lat 90-tych XX w., a jego pomysłodawcą jest Bob Nelson - amerykański mówca motywacyjny i twórca bestsellerowej książki 1001 sposobów na nagradzanie pracowników. Bob Nelson, na podstawie licznie zrealizowanych badań wykazywał istotną rolę pracowników w organizacjach, a także wielokrotnie podkreślał siłę drzemiącą w docenianiu pracowników. Stąd też pojawiła się z jego strony inicjatywa, aby w corocznym kalendarium uczcić to zjawisko w sposób szczególny.
Docenianie pracownika, czerpanie satysfakcji z wykonywania obowiązków zawodowych i kultura feedbacku są coraz ważniejsze w ocenie wielu kandydatów poszukających pracy. Z kolei badania realizowane w grupie pracowników wskazują, że wśród głównych oczekiwań zawodowych osoby zatrudnione deklarują potrzebę zaspokojenia przez pracodawców potrzeb psychologicznych pracowników takich jak bycie: zauważonym, obdarzonym zaufaniem i docenionym. W ocenie osób pracujących są to najbardziej istotne potrzeby pracowników zaraz po zapewnieniu bezpieczeństwa w pracy i satysfakcjonującego poziomu wynagrodzenia. Większość pracowników pragnie osiągnąć stan świadomości wyrażający się w poczuciu dużego znaczenia tego, co zawodowo realizujemy, a także chce, aby ich działania były przez organizację dostrzeżone i doceniane.
Zgodnie z raportem Siła doceniania 2021 (HRM Institute, badanie zrealizowano: marzec-kwiecień 2021 r.) aż 99% ankietowanych pracowników stwierdziło, że docenianie w pracy jest dla nich ważne, ale tylko 54% osób badanych potwierdziło, że faktycznie czuje się docenione za indywidualny wkład wniesiony w funkcjonowanie organizacji. Można ten wynik podsumować w następujący sposób – prawie każda osoba zatrudniona deklaruje potrzebę bycia docenianym w miejscu pracy, ale tylko nieco więcej niż połowie z nich udaje się zrealizować tę potrzebę w ramach własnej organizacji. Warto podkreślić, że wyniki badania potwierdzają, że poczucie doceniania spada wraz z wiekiem zatrudnionych pracowników. Według osób badanych wśród pracowników do 29 roku życia poczucie bycia docenianym zadeklarowało 67% ankietowanych, natomiast wśród osób zatrudnionych w wieku powyżej 50 lat taką deklarację złożyło 41% badanych. Jeśli chodzi o branże, w których do tematu doceniania pracowników podchodzi się najpoważniej, to fakt doceniania załogi w firmie najczęściej deklarowali przedstawiciele branży IT. Z kolei na drugim biegunie tego zjawiska znalazły się takie branże jak handel detaliczny i administracja.
Oprac.: Wydział Pomorskiego Obserwatorium Rynku Pracy, WUP w Gdańsku