Przejdź do zawartości

Portal Pomorskiego Obserwatorium Rynku Pracy

porp.pl

Digitalizacja i kompetencje na nowe czasy – o tym się teraz mówi

Drukuj
Data aktualizacji: czwartek, 18 listopada 2021

Digitalizacja i kompetencje na nowe czasy – o tym się teraz mówi

O tym, że wszystko płynie i nic nie stoi w miejscu mówił już Heraklit, jeden z filozofów starożytnej Grecji. Jego słynne „panta rhei” dokładnie obrazuje sytuację na rynku pracy XXI wieku, zmieniającego się nieustannie również z uwagi na pandemię.

Koronawirus wymusił szybką adaptację do warunków w nowej rzeczywistości i uświadomił wszystkim, jak istotną rolę w naszym codziennym życiu odgrywa technologia – zarówno ta na płaszczyźnie zawodowej, jak i w funkcjonowaniu gospodarki. Dane aktualnie wykorzystywane są przecież w każdej sferze życia, w tym także do ochrony naszego zdrowia. Polska jest już ósmym krajem w grupie państw Unii Europejskiej, która korzysta z aplikacji STOP COVID – ProteGO Safe, umożliwiającej monitorowanie zakażeń. Podobnych aplikacji używają m.in. Niemcy, Włochy, Łotwa, Irlandia, Dania czy Chorwacja.

Pojawienie się podczas epidemii nowych obszarów do prowadzenia biznesu potwierdziło tylko, że na rynku pracy utrzymają się te firmy, które są w stanie elastycznie dostosować się do nowych reguł gry. Teraz o ich przetrwaniu decydować będzie najprawdopodobniej otwartość na innowacje oraz szybkie tempo wdrażania zmian. Zapewni to nie tylko ciągłość działania większości organizacji, ale również umożliwi ich rozwój.

Dla biznesu XXI wieku to być albo nie być w tych niepewnych czasach – to zdecydowanie konieczność, a nie tylko wybór.

 

Transformacja cyfrowa nie taka straszna

Aż 53 proc. polskich firm na skutek pandemii w znacznym stopniu zmieniło swoją strategię działania, a 62 proc. podjęło bądź planuje transformację cyfrową niektórych procesów w najbliższym czasie (na podst. raportu BIGRAM i THINKTANK „Rynek pracy po koronawirusie”).

Digitalizacja obecnie jest jedną z największych zmian technologicznych i społecznych dziejących się na naszych oczach. I chociaż niesie ze sobą coraz więcej szans niż zagrożeń, to nadal stanowi jedno z największych wyzwań, przed jakimi stają organizacje. Dla przedsiębiorstw oznacza to m.in. zmianę w sposobie działalności polegającą na włączeniu technologii cyfrowych do wszystkich procesów, jakie zachodzą w firmie. To taka dźwignia do usprawnienia organizacji, która ma na celu nie tylko maksymalizację zysku, ale również budowanie przewag konkurencyjnych i uzyskanie konkretnych efektów dzięki informatycznym technologiom.

wykresy: Czy Twoja firma w ciągu 12 miesięcy planuje inwestycje w technologie cyfrowe? oraz Czy Twoja firma planuje w ciągu najbliższych 3 lat zmienić model biznesowy?

Źródło: Wyniki badania wśród członków Digital Academy dla PwC „13 faktów o transformacji cyfrowej … czyli wszystko co chciałbyś wiedzieć o cyfryzacji, ale bałeś się zapytać”

Transkrypcja danych do wykresów: Czy Twoja firma w ciągu 12 miesięcy planuje inwestycje w technologie cyfrowe? oraz Czy Twoja firma planuje w ciągu najbliższych 3 lat zmienić model biznesowy? (PDF; 95,1 KB)

 

Znaczące zmiany w kulturze organizacyjnej firmy, bardziej efektywne podejście do zarządzania, czy do kształtowania relacji pomiędzy jej poszczególnymi obszarami, a dzięki temu nowe sposoby pracy, łatwy przepływ wiedzy, czy dzielenie się pomysłami – obecnie stają się zdecydowanie łatwiejsze i bardziej dostępne niż kiedykolwiek wcześniej. Dodatkowo wpływa to na sprawniejszą współpracę, produktywniejsze wykorzystanie czasu oraz dostępnych zasobów, a równolegle odciąża pracowników. Bo przecież jednym z celów transformacji cyfrowej jest zmiana funkcjonowania przedsiębiorstw. Standardem staje się praca zespołowa, w której odmienne perspektywy uczestników stanowią przeciwwagę dla jednoosobowych bohaterów, a odpowiedzialność za efekt pracy rozkłada się równomiernie na cały zespół.

Zdaniem ekspertów transformacja cyfrowa polega m.in. na jednoczesnym zarządzaniu biznesem już istniejącym i równoczesnym budowaniu jego przyszłości.

Skutki cyfryzacji, jakie obserwujemy w nowoczesnych przedsiębiorstwach – czyli poprawa efektywności i wydajności organizacji, a więc i obniżenie kosztów – przekonają kolejne firmy do usystematyzowanej, całościowej przemiany – komentuje Olga Biernacka, Communications Team Leader, Daftcode dla PwC „13 faktów o transformacji cyfrowej … czyli wszystko co chciałbyś wiedzieć o cyfryzacji, ale bałeś się zapytać”.

 

Bo ważni są ludzie

Ale transformacja cyfrowa to nie tylko zaawansowane technologie. To przede wszystkim w początkowej fazie ludzie, którzy muszą posiąść odpowiednie umiejętności, aby móc korzystać z cyfrowych udoskonaleń, wprowadzając zmiany w swoich przyzwyczajeniach np. w sposobie nauki czy modelu pracy. Według PwC, Upskilling Hopes & Faers, 2019, aż 89 proc. polskich pracowników jest skłonna podnosić swoje kompetencje, 18 proc. obawia się, że może ich nie posiadać do wykonywania pracy w przyszłości, a 63 proc. jest zdania, że automatyzacja stwarza więcej możliwości niż zagrożeń. Podnoszenie kompetencji m.in. cyfrowych to warunek zbudowania sukcesu i przewagi konkurencyjnej całej firmy. I o to teraz muszą zadbać organizacje, które chcą się rozwijać.

 

wykres: Który sposób pozyskiwania niezbędnych kompetencji jest wg Ciebie dla organizacji najkorzystniejszy?

Źródło: Wyniki badania wśród członków Digital Academy dla PwC „13 faktów o transformacji cyfrowej … czyli wszystko co chciałbyś wiedzieć o cyfryzacji, ale bałeś się zapytać”

Transkrypcja danych do wykresu: Który sposób pozyskiwania niezbędnych kompetencji jest wg Ciebie dla organizacji najkorzystniejszy? PDF; (88,4 KB)

 

Digitalizacja to niewątpliwie proces, który powinien być zaplanowany i konsekwentnie wdrażany we wszystkich obszarach funkcjonowania firmy. Ważne jest, aby wypracować cyfrową strategię działania, ale także posiadać liderów transformacji, którzy zapewnią trwałe wsparcie podczas całego procesu. Badania PwC obrazują bowiem, że cztery z sześciu głównych barier dotyczących zmiany związanych jest z ludźmi: 38 proc. odnosi się do braku zaangażowania kadry menedżerskiej, 34 proc. – niewłaściwej komunikacji, a 33 proc. – niechęci do zmian.

- W najbliższym czasie kluczowe będzie budowanie tożsamości zespołów i wspólpracy na odległość, a także elastyczne korzystanie ze wszystkich stylów zarządzania - mówi Jacek Kowalski, Członek Zarządu ds. Human Capital, Orange Polska (partner badania BIGRAM i THINK TANK - przyp. red.). - W cenie będzie lider łączący różne umiejętności, mający bliski kontakt z zespołem, ale funkcjonujący też jako coach wspierający w realizacji zadań - wyjaśnia. - Pandemia to prawdziwy sprawdzian dla całych zespołów, a w szczególności dla liderów.

Już dziś należy zastanowić się, jakich kompetencji obecnie potrzebujemy i jakich będziemy poszukiwać. Kreatywność, praca zespołowa, zdolność rozwiązywania problemów, ale także umiejętność wykorzystania technologii cyfrowych to zdaniem ekspertów fundamenty, które na pewno pozwolą przyszłym pracownikom odnaleźć się w zdigitalizowanej rzeczywistości.

Bo przecież postęp technologiczny, nowopowstające zawody, a w konsekwencji zapotrzebowanie na pracowników o określonych specjalnościach, wymuszają konieczność nabywania nowych kompetencji oraz pogłębianie posiadanej wiedzy. Teraz to już warunek sine qua non, aby stać się atrakcyjnym graczem na rynku pracy. I tylko od nas zależy, czy podołamy temu wyzwaniu i dotrzymamy kroku pędzącej rzeczywistości. Jak zarządzać sobą dziś, aby w przyszłości móc elastycznie dostosowywać się do dynamicznie zmieniających się realiów? Na pewno bacznie obserwować świat i wyciągać dalekosiężne wnioski.

 

To warto wiedzieć:

Już teraz możesz sprawdzić, czy Twoje umiejętności zawodowe są wystarczające, aby w przyszłości zostać aktywnym partnerem na rynku pracy. Rozwiąż krótki quiz, aby się o tym przekonać. Bo zawsze warto wiedzieć więcej. Tutaj pytania testu.

 

Oprac.: Barbara Zabłocka – Zespół redakcyjny PORP, Wydział Pomorskiego Obserwatorium Rynku Pracy, WUP w Gdańsku

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Przeczytaj naszą Politykę Prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU.