Skip to main content
Strona główna
Strona główna

Ożywienie w transporcie i logistyce

Dodano: poniedziałek, 14 stycznia 2019

Ożywienie w transporcie i logistyce

Tak dobrze w transporcie nie było od lat. Co piąty pracodawca w tym sektorze planuje powiększać swoje zespoły w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Zdaniem ekspertów to efekt nowych inwestycji w naszym kraju i rosnącej sprzedaży przez internet, która napędza transport. Początek 2019 roku będzie kolejnym okresem wzmożonej rywalizacji firm o pracowników, szczególnie kierowców i pracowników magazynowych.

Tak dobrze nie było od pięciu lat

Jak wynika z badania „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia”, w pierwszym kwartale 2019 roku 21% firm z branży związanej z transportem i logistyką chce powiększać swoje zespoły, 3% chce je zredukować, a 74% nie przewiduje żadnych zmian. Prognoza netto zatrudnienia, czyli wyrażona w procentach różnica pomiędzy firmami, które przewidują wzrost i spadek zatrudnienia, wynosi +18%, a poddana korekcie sezonowej aż +20%. Tak dobry wynik uzyskano ostatnio pięć lat temu, w pierwszym kwartale 2014 roku (+23%). W stosunku do IV kwartału 2018 prognoza poprawiła się o 8 punktów procentowych, a w ujęciu rocznym o 13 punktów procentowych.

Polska na dobrej pozycji

Prognoza dla polskiego sektora transportu i logistyki jest drugą najwyższą, jaką odnotowano wśród 26 krajów z regionu EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka). Zestawienie krajów, gdzie w pierwszym kwartale tego roku, w analizowanym sektorze, będzie najłatwiej o pracę otwiera Słowenia (+23%), następnie za Polską uplasowała się Rumunia (+19). Najgorzej będzie zaś w Turcji, Wielkiej Brytanii i Holandii.

Coraz więcej centrów logistycznych w Polsce

- Na europejskim rozwoju branży e-commerce korzysta również Polska, coraz więcej globalnych firm logistycznych i dystrybutorów e-commerce przenosi swój biznes do Polski z powodu nadal atrakcyjnych dla nich kosztów pracy. Takiemu trendowi pomaga coraz lepsza infrastruktura drogowa w naszym kraju. Z drugiej strony, rosnące wynagrodzenia w Polsce sprawiają, że siła nabywcza polskich gospodarstw domowych również wrasta, przez co wydają więcej, między innymi w sieci, co wprost przyczynia się do wzrostów w transporcie i logistyce, bo właśnie tą drogą odbywa się dystrybucja produktów. Rozwój handlu internetowego w Europie, opartego coraz częściej o polskie magazyny, może też złagodzić skutki ewentualnego spowolnienia gospodarczego, które będzie łagodniejsze dla polskiego transportu i logistyki. W takiej sytuacji handel tym bardziej będzie przenosił się do atrakcyjniejszego kosztowo kanału, czyli do internetu, a operatorzy logistyczni oraz potentaci e-commerce, dążąc do optymalizacji kosztowej łańcucha dostaw, mogą preferować realizacje zamówień za pośrednictwem polskich centrów dystrybucyjnych – komentuje Kamil Sadowniczyk, dyrektor z agencji zatrudnienia Manpower.

Pracownicy magazynowi i kierowcy – kolejny raz w deficycie

Początek 2019 roku będzie zatem kolejnym okresem wzmożonej rywalizacji firm o pracowników, których niedobór jest już i tak mocno odczuwalny w transporcie i logistyce. Brakuje szczególnie pracowników magazynowych a także kierowców, którzy od ponad 10 lat utrzymują się w czołówce stanowisk najtrudniejszych do obsadzenia w Polsce. Ta sytuacja dotyczy w równym stopniu województwa pomorskiego, co potwierdzają wyniki kolejnych edycji badania Barometr Zawodów dla naszego regionu. W prognozie na rok 2019 kierowcy samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych trzeci raz z rzędu są w deficycie w każdym z powiatów. Zawód ten uznać można za najbardziej poszukiwany w całym województwie, bowiem aż w 14 powiatach oznaczony został duży deficyt kierowców samochodów ciężarowych.

W tych branżach nie trzeba bać się o zatrudnienie

Prognozy potwierdzają, że popyt na nowych pracowników nie ustaje i w najbliższych miesiącach nadal możemy się spodziewać dużej rywalizacji o kadry. W czołówce pracodawców, którzy w pierwszym kwartale 2019 roku najczęściej będą poszukiwać nowych pracowników są, oprócz tych związanych z branżą logistyczną i transportem, firmy przemysłowe. Plany związane ze znacznym powiększaniem swoich zespołów deklarują też pracodawcy z branży budowlanej oraz  handlowej.

Planowane nowe zatrudnienia to efekt wciąż dobrych wskaźników gospodarczych, ale także zabezpieczenie przed potencjalną rotacją, która zdecydowanie wzrosła. Pracownicy mają znacząco większe możliwości niż przed laty, dlatego chętniej decydują się na zmianę pracodawcy, wybierając tego, który oferuje wyższe zarobki lub po prostu lepsze warunki pracy.

Więcej informacji na temat raportu dostępnych jest na stronie www.manpowergroup.pl w zakładce Raporty rynku pracy.

Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia to kwartalne badanie, które mierzy intencje pracodawców związane ze zwiększeniem lub zmniejszeniem całkowitego zatrudnienia w ich oddziale w najbliższym kwartale. Badanie jest przeprowadzane od ponad 55 lat, aktualnie wśród 60 000 pracodawców w 44 krajach i jest jednym z najbardziej wiarygodnych badań rynku pracy na świecie. Raport  dla I kwartału 2019 r. został opracowany na podstawie wywiadów indywidualnych przeprowadzonych od 17 do 30 października 2018 r. Badanie jest przeprowadzane na reprezentatywnej grupie co najmniej 750 pracodawców.