Przejdź do zawartości

Portal Pomorskiego Obserwatorium Rynku Pracy

porp.pl

Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy - analiza aktualnych trendów

Drukuj
Data aktualizacji: czwartek, 28 października 2021

Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy - analiza aktualnych trendów

Stare porzekadło mówi: Z nowym rokiem nowym krokiem. Chcemy, aby to był pewny krok, bo przecież początek roku sprzyja nowym wyzwaniom, również i tym na płaszczyźnie zawodowej dotyczącym kariery.

Czego możemy oczekiwać od pracodawców? Co sprawia, że dana organizacja będzie atrakcyjna w oczach pracownika? Co zrobić, aby biznes przynosił zyski i jednocześnie był miejscem samorealizacji dla podwładnych?

O tym i nie tylko w 9. edycji badania „Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy” zrealizowanego w grudniu ubiegłego roku przez firmę rekrutacyjną Antal. Osoby biorące udział w badaniu miały średnio 37 lat i posiadały 13-letnie doświadczenie zawodowe. Badanie zostało przeprowadzone we wrześniu 2019 roku wśród 2225 respondentów z całej Polski.

Elastyczność nadal w modzie

Aż 50% spośród badanych respondentów wskazało, że głównym czynnikiem przyciągającym pracowników w struktury nowej organizacji jest elastyczny czas pracy. Odsetek osób, które wybrały właśnie ten element jako kluczowy, wzrósł o 28 punktów procentowych w odniesieniu do 2016 roku i aż o 42 punkty procentowe w porównaniu do roku 2014. Niezmiennie, obok wynagrodzenia i możliwości pracy zdalnej, to wciąż najbardziej pożądane elementy w ofercie pracodawcy, jak również najważniejsze benefity, po które chętnie sięgają potencjalni pracownicy. Tendencja „wysiedzianych godzin” jako czasu efektywnej pracy zaczyna dobiegać końca i odchodzi do lamusa. Przede wszystkim stawia się na jakość pracy i wynik biznesowy, a nie ilość czasu spędzonego na stanowisku pracy.

Firmy, które będą w stanie zadbać o tego typu rozwiązania, zapewniając przy tym odpowiedni poziom komunikacji wewnętrznej i organizację pracy, odniosą w kolejnych latach niewątpliwie sukces. Dotyczyć to będzie zarówno wyników biznesowych, jak też aspektu budowania marki pracodawcy.

 

Styl zarządzania znaczy wiele

41% respondentów deklaruje, że złe zarządzanie w organizacji, w której pracują, obok propozycji wyższego wynagrodzenia i atrakcyjniejszych możliwości rozwoju kariery to główne powody, które mają wpływ na decyzję o zmianie pracy. Wśród 10 najczęściej wymienianych powodów odejścia z organizacji, aż 7 to przyczyny wewnętrzne, związane z niekomfortową sytuacją w miejscu pracy. Przy czym należy podkreślić, że nie ma to bezpośredniego powiązania z bardziej interesującą ofertą pracy z zewnątrz.

- Badanie pokazuje, że relacje z bezpośrednim przełożonym mają decydujące znaczenie w postrzeganiu organizacji. Patrzymy na firmy poprzez okulary, jakimi jest nasz bezpośredni przełożony – mówi Anna Piotrowska-Banasiak, Development Director, Antal.

Potwierdza to tym samym, że w temacie stylu zarządzania jest jeszcze dużo do zrobienia. Z pewnością w wielu firmach warto przede wszystkim położyć nacisk na konieczność pracy z kadrą menedżerską. Szkolenia z zakresu komunikacji, przekazywania informacji zwrotnej, wyznaczania celów czy audyty kompetencji menedżerskich to tylko niektóre narzędzia, które mogą być przydatne w tej kwestii.

 

Umowa o pracę - warunek sine qua non

Pomimo iż w obiegowej opinii przewiduje się powolny koniec umowy o pracę, nadal według 58% respondentów badania Antal, stanowi ona kluczowy czynnik decydujący o wyborze pracodawcy. Pokazuje to tym samym, że umowa o pracę jest bardziej atrakcyjna niż ta B2B. W porównaniu do zeszłego roku, odsetek osób wskazujących ten element jako kluczowy wzrósł o 4 punkty procentowe. A o 2 punkty spadł odsetek osób preferujących umowy B2B.

Według firmy Antal, w 2020 roku sytuacja na rynku pracy w większości sektorów zacznie się stabilizować. Wyjątek nadal stanowić będzie branża IT, w której potencjalni kandydaci oczekują elastyczności zarówno w formie zatrudnienia, jak i w wymiarze czasu pracy.

 

Marka pracodawcy budowana przez content marketing

W dobie wszechogarniającej cyfryzacji i aktywności on-line, obecność w mediach społecznościowych jest warunkiem niezbędnym i wręcz wymaganym. Dotyczy to obu stron, zarówno pracodawcy, jak i pracownika. Transparentność firm pozwala prowadzić odpowiednią komunikację na portalach wirtualnych, dzięki czemu można poznać kulturę organizacji i wyznawane wartości, zachęcając tym samym potencjalnych kandydatów do współpracy. Dlatego też naturalną konsekwencją transformacji cyfrowej rynku pracy jest wysoki udział osób zarejestrowanych na wyspecjalizowanych portalach społecznościowych o charakterze zawodowym.

Z badania Antal wynika, że około 93% osób posiada profil zawodowy, w tym ok. 13% nie aktualizuje go na bieżąco. Podstawą jest dialog pomiędzy obu stronami, a internet ma tę zaletę, że o każdej porze i z każdego miejsca na świecie można śledzić bieżące wiadomości. Bo kto szuka, ten znajduje.

 

Rekrutacja dla każdego

W czasach luki kompetencyjnej i zatrudnieniowej warto pomyśleć o nowatorskich narzędziach rekrutacji. Pracodawcy, aby skutecznie pozyskiwać kandydatów, powinni rozważyć kwestię zatrudniania pracowników z innych regionów kraju, jak również z zagranicy.

Jak wynika z badania firmy Antal „Aktywność specjalistów i menedżerów”, gotowość do zmiany miejsca pracy najczęściej deklarują przedstawiciele wyższej kadry zarządzającej (bo aż 79%), również przedstawiciele logistyki i sprzedaży (72%). Wśród pracowników działów administracji i HR wynik rozkłada się odpowiednio 58% i 60%. Jak się okazuje na relokacji pracowników zależy nie tylko firmom. To również nowe możliwości dla pracowników. Na decyzję o przeprowadzce wpływ ma atrakcyjność samej oferty pracy, jak również i docelowa lokalizacja, która jest wypadkową m.in. zaplecza kulturalnego, komunikacyjnego czy środowiskowego. Bezdyskusyjnie stolica Polski wygrywa w tym rankingu (44%), przy czym w porównaniu do 2018 roku to i tak spadek o 12 punktów procentowych. Na kolejnych miejscach plasują się kolejno Wrocław (38%), Kraków (37%) i Trójmiasto (36%).

- Wyniki badania pokazują, że rynek zaczyna się stabilizować i coraz mocniej się rozwarstwia. O ile np. liczba ofert pracy dla specjalistów IT wciąż rośnie, dla niemal wszystkich pozostałych obszarów zawodowych spada. Z drugiej strony oczekiwania pracowników nie maleją. Specjaliści bardzo szybko decydują się wejść na rynek pracy, jeśli obecna organizacja ich rozczaruje - np. nie zapewni zwiększenia wynagrodzenia do oczekiwanego pułapu, elastyczności godzin pracy czy innych ważnych dla pracownika aspektów – zauważa Agnieszka Wójcik, Market Research & Strategic Partnerships Manager, Antal.

wykres: Jakie są konieczne elementy, które musi zawierać oferta pracy, abyś zdecydowała/ zdecydował się ją rozważyć?

Źródło: Antal Aktywność specjalistów i menedżerów edycja 9, grudzień 2019

Transkrypcja danych do wykresu: Jakie są konieczne elementy, które musi zawierać oferta pracy, abyś zdecydowała/ zdecydował się ją rozważyć? (PDF; 72,0 KB)

 

Najbardziej pożądane zawody

Pomimo iż 60% respondentów badania Antal nie szuka aktywnie pracy, to jednak warto wiedzieć, jakie zawody są najbardziej poszukiwane w 2020 roku.

Firma rekrutacyjna StepStone, obecna na rynku polskim od maja zeszłego roku, przygotowała dla Business Insider Polska zestawienie najbardziej atrakcyjnych zawodów w bieżącym roku.

I tak na pierwszym miejscu plasują się Specjaliści IT/ programiści/ deweloperzy. Zapotrzebowanie na tego typu pracowników obecnie jest na topie, stąd i oferty dla nich nie znikają z platform rekruterskich.

Drugie miejsce zajmuje Lider ds. zarządzania projektami IT/ project manager. Zawód coraz mocniej osadza się w strukturach IT, dlatego też jest wysoko pozycjonowany.

Trzecie miejsce należy do zawodów związanych z naukami ścisłymi, które w obecnym czasie przeżywają swoją popularność. Mowa tu o przedstawicielach kierunków inżynieryjnych i technologicznych (biotechnolog, mechatronik i technolog produkcji). Cyfryzacja tak zawładnęła biznesem, że nawet w organizacjach z nią nie związanych zatrudniani są specjaliści od nowoczesnych technologii. Stąd content manager plasuje się na czwartym miejscu w rankingu topowych zawodów. Jego praca widoczna jest we wszelkich działaniach komunikacyjnych podejmowanych przez firmę, począwszy od strony internetowej, przez artykuły w serwisach, media społecznościowe, po materiały promocyjne.

Kolejne pozycje należą do: CSR project manager, który odpowiedzialny jest w głównej mierze za sprawną organizację i zarządzanie projektem, posiada umiejętności negocjacyjne i doświadczenie w PR. A także employer branding manager/ Chief happiness manager koordynujący aktywności związane z budowaniem wizerunku firmy na rynku w ramach działu marketingu czy HR.

Listę zamykają zawody, których nazwy brzmią znajomo i są rozpoznawalne. To:

  • Sprzedawca/ handlowiec/ key account manager
  • Fizjoterapeuta/ masażysta/ trener/ dietetyk
  • Przedstawiciele zawodów rzemieślniczych (krawcy, hydraulicy, kafelkarze, kaletnicy).

 

Oprac.: Barbara Zabłocka - Zespół redakcyjny PORP oraz Wydział Pomorskiego Obserwatorium Rynku Pracy, WUP w Gdańsku

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Przeczytaj naszą Politykę Prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU.