#
Regionalny Portal Wiedzy o rynku pracy
Przedsiębiorcy portret własny

Dodano: Czwartek, 9 listopada 2017 (10:40)



miniatura W dniach 13-17 października obchodzimy Światowy Tydzień Przedsiębiorczości. To dobra okazja by przedstawić portret przedsiębiorcy – osoby, która umie swoje pomysły wprowadzać w życie, potrafi wykorzystać sprzyjające okoliczności i nie boi się ryzyka, które jest wpisane w prowadzenie własnej firmy.





Szkic polskiego przedsiębiorcy

Z uwagi na znacznie wyższy rozwój infrastrukturalny aglomeracji miejskich, można by sądzić, że przedsiębiorcy to w większości mieszkańcy dużych miast i raczej młode osoby. Prowadzenie własnej działalności wymaga jednak sporego doświadczenia, a rynek pracy w mniejszych miejscowościach, z uwagi na jego specyfikę, daje większe bodźce do podejmowania decyzji o zakładaniu firm. Stąd obraz polskiego przedsiębiorcy – osoby będącej powyżej 50-tego roku życia, mieszkającej poza dużym miastem, płci męskiej – może być niespodzianką.

Nieco odmiennie prezentuje się przedsiębiorca z branży startupów. Tutaj przeważnie mamy do czynienia z osobą młodą, najczęściej mężczyzną, zwykle posiadającym dyplom wyższej uczelni. Jedynie 16% założycieli startupów ma więcej niż 40 lat. Tylko co trzeci właściciel startupu to kobieta.

Własny biznes to korzyści…

Niezależność to główna zaleta prowadzenia firmy – wskazuje go ponad połowa respondentów. Kolejną są  wyższe zarobki – o korzyściach finansowych wspomina 40 % badanych, a dla co trzeciej osoby istotna jest możliwość realizacji własnych pomysłów.

Dla zdecydowanej większości przedsiębiorców sukces ich firmy zależy od podejmowanych przez nich samych decyzji (85%). Osoby te nie wierzą w przypadek, swój biznes utożsamiają z pracowitością i determinacją. Miarą powodzenia jest niezależność, a także  stworzenie nowych miejsc pracy.

… ale również niedogodności

Problemy organizacyjno-prawne związane z prowadzeniem własnej działalności, pomimo pojawiających się inicjatyw prorozwojowych, są głównym czynnikiem zniechęcającym, dochodzi do tego niepewność i ryzyko finansowe.  Polski przedsiębiorca jest szczególnie narażony na bariery administracyjne – jego działalność kontroluje blisko 50 urzędów. Według opinii ponad 3/4 przedsiębiorców obowiązki z tym związane ograniczają im możliwości pracy nad przedsięwzięciami rozwojowymi. Dotyczy to głównie przedsiębiorców z sektora MŚP, gdzie często nie ma możliwości rozdzielenia obowiązków pomiędzy poszczególnych pracowników. Przepisy prawa pracy, czas postępowań sądowych oraz uzyskiwanie pozwoleń i licencji – to najczęściej wymieniane czynniki utrudniające rozwój.

Etatowe 40 godzin tygodniowo, to zdecydowanie za mało dla przedsiębiorcy. Ponad 2/3 badanych przez portal home.pl spędza na prowadzeniu własnej działalności ponad 9 godzin dziennie. Statystyczny przedsiębiorca pracuje około 50 godzin tygodniowo. Często też rezygnuje z wakacji – aż 31% właścicieli firm nie było w ubiegłym roku na urlopie, a z krótkiego, maksymalnie tygodniowego wypoczynku, skorzystało zaledwie 19% respondentów.

O trudnościach w prowadzeniu przedsiębiorstwa przekonują liczby: w 2016 roku zarejestrowano 349 tys. podmiotów gospodarczych, w tym samym czasie z rejestrów wykreślono 294 tys. firm.

Przedsiębiorczość to głównie MŚP

Osiem na dziesięć zakładanych firm to inicjatywy osób fizycznych. W zdecydowanej większości są to przedsiębiorstwa zakładane od zera. Szacuje się, że na świecie co drugi przedsiębiorca jest kontynuatorem rodzinnego biznesu, w Polsce – według badań przeprowadzonych wśród liderów biznesu – dotyczy to tylko 12% osób, które odziedziczyły bądź zakupiły firmy od rodziny. Sytuacja ta powoli lecz sukcesywnie się zmienia. Część ekonomistów uważa, że rodzinne firmy mają stabilniejsze podstawy funkcjonowania. Obecnie wśród najmłodszych biznesmenów co czwarty jest kontynuatorem rodzinnego biznesu. 

Pokolenie Y w natarciu

Młodsi przedsiębiorcy, wywodzący się z tzw. pokolenia Y[1] własną działalność podejmują zwykle ze względu na wyższe zarobki (89%) oraz – podobnie jak „starsze roczniki” – niezależność od przełożonych. W większości przypadków swoje zawodowe wybory wiążą z zainteresowaniami, często profil firmy ma związek z kontynuacją wcześniejszej kariery zawodowej. Indywidualizm pokolenia Y w przedsiębiorczości jest bardzo wyraźny. „Igrek” we własnym biznesie widzi przede wszystkim spełnienie  roli „bycia menadżerem swojego losu”. W przeciwieństwie do wcześniejszych pokoleń, dla „igreków” priorytetem, na równi z zarobkami, jest tzw. work-life balance, czyli uwzględnienie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym.

Przedsiębiorczy Y jest bardziej elastyczny od starszych kolegów w biznesie. 70% badanych osób w tej grupie wiekowej nie widzi problemów z ewentualnym przebranżowieniem. Wagę przykłada również do relacji – wśród pracowników czy partnerów biznesowych, dlatego tzw. networking, czyli szerokie kontakty w otoczeniu biznesowym to według Y klucz do sukcesu w prowadzeniu firmy.

Województwo pomorskie – tu warto prowadzić biznes

W województwie pomorskim corocznie rejestruje się około 25 tys. nowych podmiotów gospodarczych, czyli statystycznie każdego dnia rejestrowanych jest blisko 100 nowych przedsiębiorstw[2]. Województwo należy do regionów o ponadstandardowej intensywności powstawania nowych firm. W zdecydowanej większości jest to zasługa osób fizycznych tworzących jednoosobowe działalności gospodarcze.

Pomorski przedsiębiorca dość skutecznie radzi sobie z wyzwaniami. Świadczyć o tym może liczba inicjatyw związanych z powstawaniem firm w przeliczeniu na liczbę mieszkańców. W roku 2016 na 10 tys. mieszkańców zawiązano 112 przedsiębiorstw, podczas gdy w całym kraju – 93. Co dwudziesty mieszkaniec pomorskiego jest aktywnym (zarejestrowanym i płacącym składki ZUS) przedsiębiorcą.

Pomorski biznesmen jest nie tylko operatywny, ale również innowacyjny. To specjalista w organizacji pracy i lider pod względem wydajności pracy, nie żałujący funduszy na badania i rozwój swojej firmy.

Wysoką pozycję województwa pomorskiego pod względem przedsiębiorczości potwierdził „Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce” z 2017 roku sporządzony przez PARP, zgodnie z którym nasi lokalni przedsiębiorcy zajęli drugie miejsce.







Opracowano na podstawie:

  1. „Indeks Millenium – Potencjał Innowacyjności Regionów 2017.”, Bank Millenium
  2. „Polscy przedsiębiorcy: odbiór społeczny a odbiór medialny”; KADAR Public. Listopad 2016 roku.
  3. „Przedsiębiorcy portret własny.”, Uwarzam Rze z dnia 11 listopada 2017 roku.
  4. „Raport Polskie Startupy 2017.”, Fundacja Startup Polska.
  5. „Portret polskiego przedsiębiorcy: Starszy mężczyzna ze wsi.”, Dziennik Gazeta Prawna z dnia 1.09.2015.
  6. „Polscy przedsiębiorcy: odbiór społeczny a odbiór medialny.”; KADAR Public. Listopad 2016 roku.
  7. „Przedsiębiorczość Polaków – własna firma czy etat”, Puls Biznesu z dnia 28.06.2017.
  8. „Bariery rozwoju przedsiębiorstw, czyli co najbardziej hamuje wzrost polskich firm.”, GrantThornton, Krajowa Izba Gospodarcza, grudzień 2013.
  9. „Przedsiębiorcy w województwie pomorskim. Fakty, liczby, przykłady.”, PKPP Lewiatan, grudzień 2012
  10. „Polski przedsiębiorca. Portret własny.”, portal HOME.PL, 2017.
  11. „Portret Polaków, którym nie spadło z nieba”, OBSERWATORFINANSOWY.PL, z dnia 1.05.2015.
  12. Polacy coraz bardziej przedsiębiorczy. Rośnie liczba mikroprzedsiebiorstw”, EOSTROLEKA.PL, z dnia 21.08.2017.
  13. „Portret polskiego przedsiębiorcy. Ma powyżej 55 lat, działa poza miastem.”, SUPERBIZ.PL, z dnia 1.09.2015.
  14. „Portret polskiego przedsiebiorcy”, POLSKIERADIO.PL, z dnia 21.09.2015.
  15. „Obraz pełen sprzeczności”, Rzetelna Firma, 2016.
  16. „Milenialsi w MŚP. Pod lupą.”, EFL, 2017.


[1] Osoby urodzone w latach 1980-2000

[2] Uwzględniając dni robocze.